Van Gondar naar Bahir Dar - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Gondar naar Bahir Dar - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Gondar naar Bahir Dar

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

24 Januari 2020 | Ethiopië, Bahir Dar

Dag 19, 24 januari 2020

Vandaag zijn we om 07.30u vertrokken richting Bahir Dar. Een rit langs landelijke dorpjes en hooglanden. Bahir Dar ligt aan de oevers van het uitgestrekte Tanameer. Rond 10.00u was het tijd voor koffie. Heleen had bij een koffietentje al koffie besteld. Door een misverstand had iedereen al bij het buurtentje een plek gezocht en het toilet gebruikt. Nadat de koffie hier op was, zijn we bij de buren ook nog maar koffie gaan drinken. Het blijft een apart gebeuren:de koffie wordt in een speciale kan gemaakt en op een houtskoolbrandertje, dat nogal wat rook ontwikkeld, wordt de koffie extra verhit en daarna in hele kleine kopjes geschonken.
Halverwege de rit heeft de chauffeur contact gezocht met de politieman die zich bezig heeft gehouden met het aanhouden van de dader van de “brilroof”.
Op een bepaalde plek werd de afspraak gemaakt voor ontmoeting. Onze chauffeur en onze reisgenoot zijn vervolgens samen met de agent naar het politiebureau gereden. Gelukkig kwamen ze na een twintig minuten terug met de bril, die gelukkig helemaal heel en onbeschadigd was. Onze reisgenoot werd sterk geadviseerd de desbetreffende agent (ongemerkt) geld te geven voor zijn goede diensten!!! Zo schijnt het hier te werken!
Rond 12.30u kwamen we aan bij ons hotel voor de komende 2 nachten.
Na een lekkere lunch in ons hotel stond een boottocht op het Tanameer op het programma. Onze chauffeur heeft ons naar het haventje gebracht, waar de boot al klaar lag. Het Tanameer is het grootste meer van de Ethiopische hooglanden.het ligt ong. 1800m. boven de zeespiegel, en heeft een oppervlakte van 2600 vierkante kilometer. In het meer liggen 37 eilandjes. Op 20 van deze eilandjes zijn in de 16e en 17e eeuw kerken en kloosters gesticht die vaak gedecoreerd zijn met prachtige schilderingen. Afbeeldingen uit de bijbel en uit boeken van wonderen. Wij zullen 2 kerkjes gaan bezoeken: de “Betremariam” kerk en de “Azewa Mariam” kerk. Na een uurtje varen komen we, na het aflopen van een 300m lang hobbelig pad, aan bij de eerst genoemde kerk. De kerk heeft een ronde vorm, heeft een rieten dak en vol met bijbelse taferelen. De gids geeft uitgebreide uitleg over deze beschilderingen. Voor het tweede kerkje moeten we even kort varen en is nagenoeg identiek aan het eerste kerkje. Het was prachtig! We gingen weer op weg naar de boot voor onze terugvaart.
Voor de water toevoer van het Tanameer zorgen zo’n zestig kleine rivieren voor de watertoevoer. De Blauwe Nijl voert als enige rivier water af om zich in Soedan bij de Witte Nijl te voegen en als de Nijl verder te stromen. Na een uurtje varen zijn we een eindje De Blauwe Nijl opgevaren. Hier zagen we op een gegeven moment 3 nijlpaarden in het water die lekker aan het zwemmen waren. Blijft altijd bijzonder om dit te aanschouwen.
Rond 19.00u, het was intussen donker, legde de boot weer aan in Bahir Dar.

• 25 Januari 2020 - 07:21

Jan En Anneke:

Weer een prachtige dag met veel historische dingen. Ook weer een prachtig uitgebreid verslag. dank je wel, Anneke en Henk.
    We wensen jullie nog mooie slotdagen toe.
    Groet van ons.

• 25 Januari 2020 - 11:20

Marleen:

Ik ben zo benieuwd naar de foto’s! Nog even geduld ... dank weer voor prachtig reisverslag! Ik was graag mee op reis geweest, klinkt als een bijzonder land. Verlangen jullie al naar de bruine boterham met hagelslag? Volgens mij wordt er daar ook goed voor jullie gezorgd! Nog een paar leuke en mooie laatste reisdagen gewenst. Liefs van Sander en mij!