Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Lalibela

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

19 Januari 2020 | Ethiopië, Lalibela

Dag 14, 19 januari 2020

Vannochtend stond een bezoek aan de Yemrehanna Krestos Kerk op het programma, gelegen op de berg Abuna Yosef. We moesten een afstand van 42 km afleggen. Een prachtige route dwars door de bergen met schitterende vergezichten. Deze kerk uit de 12e eeuw, is gebouwd in een grot, heeft een breedte van 45 m, 50m diep en is tussen de 10 en 12 m. hoog. Na een stevige wandeling, deels per trap omhoog bereik je de kerk in ong. 25 minuten. Je kan ook per ezel naar boven, maar we zijn maar stoer geweest!
Maar het was de moeite waard! Van buiten lijken het vakwerkhuizen, van binnen prachtige versieringen op de plafonds. Rond 13.00u waren we weer terug voor de lunch.
We moesten op tijd terug zijn, want om 14.30u kwam de gids van gisteren om ons meer te vertellen over en deelgenoot te laten zijn van het Timkatfeest.
Het Timkatfestival is één van de belangrijkste feesten in Ethiopië en wordt elk jaar op 19 januari gevierd, 2 weken na het Ethiopische Kerstfeest. De doop van Jezus door Johannes de Doper in de rivier De Jordaan wordt dan herdacht. Hiervoor wordt de tabot, de Ark van het Verbond met de Tien Geboden van Mozes, in processie, naar een heilige plaats met water gedragen. In elke kerk in Ethiopië is een replica van de Ark aanwezig en men gelooft dat de originele Ark van het Verbond zich in de Zionkerk in Axum (Noord-Ethiopië) bevindt.
Na een wandeling van zo’n 20 minuten bergopwaarts, hebben we een plekje gezocht om een goed overzicht te hebben op het punt waar de processie zou beginnen. Rond 15.30u zagen we groepen mensen komend van verschillende kanten zich verzamelen. In een lange rij zagen we mensen, uitgedost in vooral witte prachtige kleding met gekleurde goudachtige paraplu’s, naar beneden komen. Na een tijdje, vond de gids het tijd om mee te lopen in de groep. Dit is een erg druk gebeuren; duizenden mensen bewegen zich dicht op elkaar door de smalle straten. Langzaam gaat de stoet richting de waterplek in Lalibela. Ze lopen, maken muziek, dansen en zingen! Een hele bijzondere ervaring om hiervan deelgenoot te zijn.
Wijzelf zijn niet helemaal meegelopen naar de waterplek. Rond 16.30u vonden we dat we genoeg meegemaakt hebben en zijn lekker op een terras een drankje gaan drinken.
Morgen wordt het feest voortgezet. Om 06.15u kunnen we weer met de gids mee naar de waterplek waar de deelnemers aan het feest gezegend worden!
Ikzelf moet er nog even een nachtje over slapen of ik hieraan deel zal nemen!