Van Yabelo naar Hawassa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Yabelo naar Hawassa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Yabelo naar Hawassa

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

16 Januari 2020 | Ethiopië, Hawassa

Dag 11, 16 januari 2020

Vandaag verlaten we het zuiden van Ethiopië, richting het noorden, via Addis Abeba. Ons bestemming voor vandaag is Hawassa. Een rit van zo’n 6 uur. We starten weer om 08.00u. Rond 09.30u maken we een koffiestop in een aardig stadje. Bij het gezellige terras was een klein hokje, waarin iemand rauw vlees stond af te snijden, dat vervolgens in porties op een bordje naar gasten ging. Voor Ethiopiërs is dit een delicatesse. Zo hebben onze chauffeurs afgelopen week op de markt een geit gekocht en deze s’avonds met een aantal kennissen deels rauw verorberd. Ik denk dat niet veel toeristen een stop in dit plaatsje maken, want op straat word je niet lastig gevallen door kinderen of mensen die iets willen verkopen. Onderweg zagen we talrijke koffie- en fruitplantages.
Tijdens het rijden belandden we ineens in een enorme groep, met name kinderen, die hard aan het rennen waren waarbij ze een tak met bladeren vasthielden. Langzaam reden onze auto’s tussen de massa door, waarbij alle kinderen naar ons zwaaiden, lachten en joelden. Het was een hele apart en leuk gebeuren. We wisten op dat moment niet wat er aan de hand was. Later hoorden we dat we door het gebied van de Guji bevolking reden. Ethiopië kent een eigen kalender en jaartelling, maar deze bevolkingsgroep hanteert ook weer hun eigen kalender. Zij vierden vandaag “Nieuwjaar” en met de takken symboliseren zij het schoonvegen van het oude naar het nieuwe jaar. Dit werd ook ondersteund door vuurtjes bij alle huizen, waarin gesymboliseerd door takken het oude werd verbrand om het nieuwe te verwelkomen.
Omdat het nog wel even zou duren voordat we in Hawassa voor hotel en lunch zouden aankomen, stelde Heleen voor om tussen de middag een Ethiopisch drankje te gaan drinken: spriz chemaki. Dit is een verse fruit drank van laagjes geperste vruchten (mango/avocado/papaya) in een glas. Het is een aanrader!
Rond 15.00u kwamen we in Hawassa. Na de checkin in ons hotel (een verademing t.o.v. ons hotel van afgelopen nacht) genoten wij snel een lichte lunch. Een uurtje later zouden we met een aantal bajaj’s (tuk tuk) richting het Hawassameer gaan voor een boottocht. Dit is het kleinste meer in de Grote Rift Vallei dat zeer rijk is aan plankton en vis en dus ook aan vogels. En wel in zeer grote aantallen en variëteit, waaronder maraboes, ijsvogels, en visarend. Wij hebben vele vogels gezien; ook zagen we op zeer korte afstand van onze boot een hele grote groep nijlpaarden. Het was een hele indrukwekkende boottocht, met als afsluiting een prachtige zonsondergang!
Het was wederom een prachtige dag!
Morgen reizen we doornaar Addis Abeba.

• 16 Januari 2020 - 22:35

Thea :

Dag Anneke en Henk,
    Wat een geweldig verslag heb je weer geschreven Anneke.
    Jullie hebben weer heel veel gezien en veel indrukken opgedaan.
    Ontzettend leuk om iedere keer weer
    Van jullie verhalen te genieten.
    Hele goede vakantie gewenst, wij zijn er
    ook even tussenuit maar niet van die verre reizen.
    Geniet nog van alles.
    Groetjes.
    Jan en Thea.

• 17 Januari 2020 - 07:06

Jan En Anneke:

Wat ben je toch een geweldige schrijfster, Anneke, we genieten er elke keer weer van.
    Wat maken jullie veel mee!! Leuk!!
    Genieten maar samen van deze bijzondere vakantie.
    Groet, Jan en Anneke.

• 17 Januari 2020 - 09:27

Ankie En Henri:

Leuk zo een land met verschillende kalenders voor de bevolking en voor jullie
    Wat een avontuurlijke vakantie en een prachtig verslag maken jullie er van veel reis plezier gewenst van
    Ankie en Henri