Van Debark naar Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Debark naar Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Debark naar Gondar

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

23 Januari 2020 | Ethiopië, Gondar

Dag 18, 23 januari 2020

Vandaag rijden we van Debark weer terug naar Gondar. Gondar staat op de lijst van Unesco Werelderfgoed en ligt in het hart van een bergachtig gebied op 2225m hoogte. Overdag is de temperatuur heerlijk, maar ‘s ochtends en ‘s avonds moet je echt wel een jasje aan!
Gondar ligt op een kruispunt van drie karavaanroutes. Door het aangename klimaat en de vruchtbare grond werd Gondar bestemd tot de hoofdstad van de koningen van Ethiopië in de 17e en 18e eeuw. Onder het bewind van koning Fasilades (1632-1667) maakte de stad een bloeiperiode door. De koning herstelde het traditionele koptisch geloof en gaf de opdracht tot bouw van veel kerken en kastelen, waarbij architecten Portugese, Moorse en Ethiopische stijlen combineerden.
Vanochtend stond dan ook een bezoek aan het kasteel van Fasilades op het programma. Het kasteel maakt deel uit van een zeer groot complex met in totaal vijf kastelen (onder andere van Fasilades’ zoon en kleinzoon), een bibliotheek, gastzalen en leeuwenverblijven. Indrukwekkend, maar wel allemaal ruïnes, waarvan een deel een goede indruk geeft van de oorspronkelijke gebouwen. Prachtig om rond te lopen en mooi decor voor mooie foto’s.
Na de lunch vervolgden wij onze stadstoer Gondar met een bezoek aan de beroemde Debre Birhan Selassie-kerk, waarvan de muren prachtig zijn beschilderd met voorstellingen uit de Bijbel en het plafond en andere elementen beschilderd zijn met engelenkopjes, die je uit alle richtingen lijken aan te kijken. Het is een zeer fraaie en bijzondere kleine kerk, die staat binnen een omheining van muren met torens.
Na de kerk hebben we een bezoek gebracht aan een Falasha-dorp net buiten Gondar. In dit van oorsprong Joodse dorp worden door vrouwen producten gemaakt met pottenbakken, weven en rietvlechten. Het is in wezen een sociaal project om deze vrouwen in hun onderhoud te laten voorzien.
Een deel van onze groep is aansluitend met onze gids naar een permanente markt in Gondar gegaan. De bekende markttafereeltjes werden gezien. Vooral de grote variëteit in specifieke Ethiopische kruiden was leuk om te zien.
Deze lange en vermoeiende dag werd afgesloten met een bezoek aan de baden van Fasilades. De baden van deze koning spelen nog steeds een belangrijke rol in het leven van de Ethiopiërs. Tijdens het Timkat-festival worden de baden één keer per jaar gevuld met water.
Deze plek was de afgelopen week negatief in het nieuws, toen tijdens het Timkat-festival een tribune instortte met 15 doden en honderdvijftig gewonden als gevolg.