Van Lalibela naar Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Lalibela naar Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Lalibela naar Gondar

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

21 Januari 2020 | Ethiopië, Gondar

Dag 16, 21 januari 2020

Het was vandaag een hele lange reisdag. Om 05.15u ging de wekker. Om 07.00u zaten we in de bus. De afstand die we moesten afleggen naar Gondar was ongeveer 350 km. De door Chinese firma’s aangelegde weg was voor het grootste deel geasfalteerd (maarwel regelmatig voorzien van beschadingingen en kuilen) en voor de andere helft ruw en vol met hobbels. Ook loopt deze weg dwars door berggebied, hetgeen aanzienlijk meer tijd kostte, maar wel prachtige vergezichten opleverde. Op een gegeven moment zaten we op bijna 3000m. hoogte! De natuur is hier echt schitterend! Het is net nu we in het Noorden rondreizen, dat we een nieuwe reis gestart zijn! Het is hier compleet anders dan het Zuiden qua natuur, woningen, plaatsjes, maar ook qua mensen (uiterlijk, kleding en ook houding).
In de loop van de ochtend hadden we een koffiepauze in een echt Ethiopisch stadje met plaatselijke winkeltjes en horeca. Veel mensen op een lange straat, aan weerszijden omzoomd met in kleine strandtentachtige winkeltjes en barretjes.
Vandaag stond rond het middaguur weer een picknick op de planning! Heleen had bananen, tomaten en brood ingeslagen. Ander broodbeleg was nog voorhanden. Waar ze vandaan komen is een raadsel, want op de plek waar we neerstreken was geen huisje te bekennen, maar binnen 5 minuten waren we omringd door kinderen en pubers die zich in een kring om ons heen schaarden. In eerste instantie op enige afstand, maar meter voor meter kwamen ze dichterbij, totdat ze vrijwel op ons tafelkleed met de lunchartikelen stonden.
Ze stonden ons met hen allen te observeren hoe wij onze lunch aan het klaar maken waren en nuttigden. Het was nu omgekeerde wereld!
Timkat wordt dit jaar in verband met schrikkeljaar, 2 dagen lang gevierd. Vandaar dat er overal veel mensen op de been zijn en iedereen uitgelaten is en de jeugd baldadig!
Na een tijd weer gereden te hebben kwamen we aan in een dorp waar een processie gaande was. Heleen stelde voor zo’n 25 minuten even de benen te strekken en eventueel foto’s te maken van hetgeen hier gebeurde. Het was duidelijk een dorp waar ze geen buitenlanders gewend waren. Bijna iedere jongere keerde zich af van de processie en stormde op ons af. De houding is erg opdringerig. Er wordt voortdurend om geld gevraagd; wij worden gezien als de rijke blanke gast met een onuitputtelijke portemonnaie. We waren niet van deze benadering gediend en zijn heel snel weer in de bus geklommen. Toen omringden ze zich met hen allen rondom de bus. Een politieagente moest orde in de chaos brengen met behulp van een stok. Dat hielp:
De Ethiopische jeugd heeft nog respect voor de politie en bleef op gepaste afstand. De agente heeft zich tot het moment dat de bus verder kon rijden over ons ontfermd! Ze was een reddende engel!
Ongeveer anderhalf uur na dit incident, reden we in een dorp waarbij er ineens jongens met stokken (hiermee loopt bijna iedere jongen mee tijdens Timkat) voor de bus sprongen en de chauffeur tot stoppen dwongen. Eén van onze reisgenoten stak zijn hoofd iets buiten het raam en terwijl hij een paar woorden wisselde met 2 jongens die naast de bus stonden, sprong ineens een derde jongen zo maar ineens omhoog en greep zijn bril van de neus en ging er mee vandoor. Op hetzelfde moment kwam er een truck aan met bewapende soldaten. Toen zij zagen dat er bij ons iets aan de hand was, sprongen ze van de truck en gingen achter de jongens aan die er op dat moment vandoor gingen. Hierbij werden ook nog een paar schoten gelost (in de lucht)!
We zagen, dat ze één jongen te pakken hadden genomen en dat zij hem niet bepaald lichthandig onderhanden namen.
Intussen waren Heleen, onze buschauffeur en reisgenoot in gesprek met de politie.
Vanavond heeft Heleen gehoord, dat de jongen die opgepakt was niet de dader was, maar wel wist wie de bril moest hebben. De dader bleek de bril nog in zijn bezit te hebben. Donderdag zijn we in de gelegenheid de bril ter plekke langs te halen. Hopelijk is de bril nog in goede staat!
Rond 18.30u kwamen we aan bij ons hotel in Gondar.
Al met al was het geen saaie reisdag!

• 22 Januari 2020 - 08:26

Frans:

Wat een understatement: 'geen saaie dag'. Nu maar hopen dat én die bril goed terugkomt, én de vervelende aspecten van avontuurlijk reizen niet terugkeren, goede voortzetting, met veel plezier, toegewenst.

• 22 Januari 2020 - 16:49

Ankie En Henri:

Samen willen jullie wat meemaken nou dat doen je samen elke dag. wat een ervaringen.
    Veel plezier gewenst van Ankie en Henri