Turmi - Reisverslag uit Turmi, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Turmi - Reisverslag uit Turmi, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Turmi

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

11 Januari 2020 | Ethiopië, Turmi

Dag 6, 11 januari 2020

Vandaag konden we uitslapen! Pas om 09.30u gingen we vertrekken naar Demeka voor een bezoek aan de plaatselijke zaterdagmarkt. Omdat dit een festivalreis is, stond dit niet in het programma, maar Heleen heeft iets in het programma aangepast, zodat we toch de mogelijkheid zouden krijgen een bezoek aan een markt te brengen.Dat hoort er toch wel bij als je in Afrika bent!
Na een rit van zo’n 22 km, weer over hobbelige zanderige wegen, kwamen we aan in Demeka. Tijdens de rit zagen we al vele mannen en vrouwen van diverse stammen lopen met hun koopwaar, zoals granen, groenten, geiten en koeien.
Aangekomen in het dorp zijn we eerst koffie gaan drinken. Intussen kwam ook de gids die ons mee zou nemen voor uitleg en voor ons eigen gevoel van veiligheid. Je mocht ook wel een uurtje alleen rondkijken, maar na het nemen van een foto op de markt, waarvan er maar iemand denkt erop te kunnen staan, willen ze geld! De gids kon dit bij tijd en wijle recht zetten.
Het was een drukte van jewelste! De “Hamar”vrouwen waren toch wel in de meerderheid. De Hamar vrouwen zijn te herkennen aan hun haardracht. Ze draaien hun haar in koortjes en asmeren dit in met boter en klei. De eerste vrouw draagt een dikke halsband met slot om haar nek, de 2e en volgende vrouwen hebben prachtige kralenkettingen. Vaak zijn de ruggen van de vrouwen zwaar geteisterd door zweepslagen. Dit hoort bij de rituelen voor een aankomend huwelijk.
Het was een geweldige indrukwekkende ervaring. Alles is nog heel authentiek. De mensen zijn nog niet veel gewend. Eén van onze reisgenoten maakt gebruik van een rollator. Dit is iets dat zij nog nooit van hun leven gezien hebben. Zij trok dan ook erg veel bekijks hiermee. Op een gegeven moment trok een jonge vrouw mijn aandacht. Zij begon haar borsten met haar handen te bewegen. Wees toen op mijn borsten. Wat bleek: ze wilde mijn bh hebben! Je komt de meest vreemde situaties tegen. Ook werden we lange tijd begeleid door een klein meisje, die ons een hand gaf en meeliep. Ze leek op onze kleindochter Emma, maar dan in donkere versie.
Daarna zijn we met de auto doorgereden naar de dierenmarkt. Verkoop en aankoop van vee is een taak van de mannen. Het vee wordt per kilo verkocht: touw om het middel en dan aan de weegschaal! Met een soort “handje klap” wordt de koop gesloten. Koe of geit aan een touw en dan weer kilometers terug lopend naar hun dorp. Zo is het leven hier.
Begin van de middag waren we voor de lunch terug in ons hotel. Rond vijf uur konden we mee voor een bezoek aan een Hamar-dorp. Vanuit ons resort was dit maar een kwartiertje lopen. Daar aangekomen konden we vrij rond kijken en foto’s maken. Heleen heeft met de leider van het dorp geregeld dat we onbeperkt foto’s mogen maken door een vast bedrag voor de hele groep af te spreken. Ook hebben we een wandelingetje gemaakt door het dorp waarbij je een goede indruk kon krijgen v.w.b. de hutten en hun veebedrijf. Dit betreft m.n. het houden van koeien en geiten. De Hamar zijn prachtige en trotse mensen, die veel zorg besteden aan hun uiterlijk, zoals de boven beschreven haardracht. Omdat ze hun gang gingen in hun eigen traditionele omgeving was het deze keer voor ons een ongedwongen sfeer om foto’s te maken. De ondergaande zon maakt dat wij dit “golden hour” konden benutten voor de mooiste plaatjes.
Vanavond lekker gegeten in het resort. We kunnen weer terugkijken op een prachtige dag!

• 11 Januari 2020 - 19:40

Marion:

Lekker doorgaan met genieten tijdens deze schitterende reis.

• 11 Januari 2020 - 20:31

Marjo:

Allemaal prachtige verhalen en heel beeldend beschreven, ik zie het zo voor me.
    Jammer dat het plaatsen van de fotos nog niet zo wil lukken.
    Hoe is de koffie daar? Nemen jullie nog bonen mee naar huis?
    Geniet er van, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.

• 12 Januari 2020 - 07:42

Josien:

Wat een ervaringen en een prachtig verslag. Geniet van deze mooie reis.Groeten van Frans.

• 12 Januari 2020 - 11:05

Ankie En Henri:

Wat leuk zo een reisverslag lees het elke dag met plezier
    Veel plezier en geniet ze .
    vr groetjes samen

• 12 Januari 2020 - 17:28

Jan En Hannie:

Wat een mooie verslagen. Geniet er maar van.