Van Addis Abeba naar Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Addis Abeba naar Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Addis Abeba naar Lalibela

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

18 Januari 2020 | Ethiopië, Lalibela

Dag 13, 18 januari 2020

Vanochtend liep de wekker om 03.30u. af. Het hotel had om 04.00u ons ontbijt klaar staan. Er was zelfs nog iemand die om dit tijdstip op verzoek eieren ging bakken. Heel bijzonder! Henk was gelukkig inmiddels weer zover opgeknapt dat hij weer wat lustte!
De luchthaven was op slechts 10 minuten rijden van het hotel. De incheck ging weer op zijn Ethiopisch: heel ongeorganiseerd! Het vliegtuig vertrok iets later dan gepland. Na een half uur maakte het toestel een tussenlanding op Bahir Dar, waarna we na nog eens 45 minuten vliegen landden op Lalibela. De chauffeur en gids stonden weer keurig op ons te wachten met de coaster, een kleine tourbus, waarmee wij komende week op stap gaan. We reden door het levendige stadje Lalibela, dat komende dagen het decor gaat vormen voor het Timkat-festival, waarmee de doop van Jezus wordt herdacht. Het stadje is vernoemd naar koning Lalibela (1167-1207).
Omdat inchecken in het hotel nog niet mogelijk was, gingen we direct naar de rotskerken van Lalibela. Deze kerken worden ook wel “het achtste wereldwonder” genoemd. Koning Lalibela heeft in opdracht van God elf kerken in de rotsen laten uithakken. Hij wilde hier een nieuw Jeruzalem bouwen, omdat door moslimbezetting het oude Jeruzalem niet meer toegankelijk was voor christelijke pelgrims. De voltooiiing heeft 25 jaar in beslag genomen. De kerken zijn een web van onderaardse gangen en kerken, soms klimmend dan weer dalend op uitgehouwen treden, smalle richels en ongelijke bodem. Deze kerken zijn prachtige indrukwekkende monumenten uit de dertiende eeuw. Vanochtend hebben we na veel geklauter een aantal kerken bezocht. Dames moeten iets op hun hoofd, bijv. een hoofddoek, dragen, terwijl de mannen geen pet of hoed mogen op hebben. Ook moeten de schoenen uitgedaan worden bij het betreden van de kerk. De vloeren liggen deels belegd met kleden, die nooit ontstoft worden. Aangeraden wordt dan ook een paar oude sokken te dragen en deze na het bezoek weg te gooien. Het was prachtig. In enkele kerken zaten priesters, die het plaatje compleet maakten.
Daarna zijn we gaan lunchen in een zeer leuk restaurant van een Schotse eigenaresse en haar Ethiopische echtgenoot, gebouwd in verschillende lagen en gelegen tegen de bergwand met prachtig uitzicht rondom! Het eten was bovendien ook prima! Het goede leven dus.
Na de lunch zijn we opnieuw een aantal kerken gaan bekijken., waarvan de St.Georg de belangrijkste en meest bekende kerk is. Staande op een heuvel is overduidelijk zichtbaar dat de kerk in de rots gebouwd is. Zeer bijzonder; het mag met recht een wereldwonder worden genoemd.
Rond 17.15u kwamen we aan bij ons hotel. Het was een lange, maar wederom een prachtige dag!

• 18 Januari 2020 - 22:50

Frans :

Wederom een boeiende weergave van een mooie dag. Waar ik heel benieuwd naar ben is of jullie voldoende oude sokken bij je hadden. Op naar een volgende mooie dag en toeren de komende week. Hartelijke groeten.

• 19 Januari 2020 - 07:38

Jan En Anneke:

Wat maken jullie toch veel mee!! Fijn, dat Henk weer wat is opgeknapt. Wat een prachtig duidelijk verslag weerom.
    Nog veel mooie avonturen gewenst. Groet Jan en Anneke

• 19 Januari 2020 - 11:07

Clemens:

Weer nieuwe avonturen, nu in het noorden. Weer andere culturen en natuur. Geniet ervan! Mooi dat Henk weer is opgeknapt. En gaat het met jouw benen?
    Hoe is de temp? Veel plezier verder!