Arba Minch - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Arba Minch - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Arba Minch

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

09 Januari 2020 | Ethiopië, Ārba Minch’

Dag 4, 9 januari 2020

Vandaag konden we uitslapen! De wekker liep om 06.30u af. Om 07.00u ontbijt en om 08.00u vertrek. De landroovers stonden weer klaar. Een bezoek aan “Dorze” stond als eerste op het programma. Deze stam leeft op de hellingen van de Gughe berg. De rit ernaar toe was alleen al een belevenis:
prachtige natuur en een weg vol met gaten en hobbels. Onderweg zien we prachtige tafereeltjes met kleurrijke mensen met hout en stro op hun rug, die hun vracht lopend de zware weg bergop torsen.
De Dorse-gemeenschap leefde vroeger van de jacht en leeft hier nu vooral van de katoenweverij. Bij aankomst werden we ontvangen door een dorpsbewoner met rastahaar, die prima Engels sprak. We kregen een rondleiding door de hut waar hij leeft, samen met zijn familie en hun uit geiten en koeien bestaande vee. De hutten zijn aanvankelijk ongeveer 12 meter hoog, zijn gemaakt van valse bananenbladeren (ensetboom), bamboe en hout en lijken op een bijenkorf. Ze gaan ca 100 jaar mee. Wanneer de onderkant is aangetast door termieten wordt de hut ingekort of zelfs verplaatst. Zijn moeder ging op een vuurtje in de hut op traditionele wijze koffie maken, die wij vervolgens aangeboden kregen.
Na de uitleg hoe het garen gesponnen wordt, de bladeren en de stam van de bananenboom worden gebruikt, volgde een ceremonie ter verwelkoming. Hier hoort een zelfgemaakte drank bij (Arake), die na een luide kreet (johojoho)in één teug ingenomen moet worden. Daarna nog één, nog één en nog één. Een aantal leden van onze groep genoot hiervan; allemaal vonden wij dit een leuk gebeuren!
Intussen kwamen er uit verschillende hoeken vrouwen in witte kleding tevoorschijn. Even later ook nog een aantal mannen in pantervel. Zij voerden hun traditionele dansen op, waar, zoals al verwacht, mensen uit onze groep mee mochten doen! Al bij al was het een hele gezellige ochtend.
Voor de middag stond een boottocht op de planning. Na de lunch zijn we richting het Chamomeer gereden. Een schitterend meer met rondom bergen. We kunnen niet anders concluderen dat de beelden die wij in Nederland van Ethiopië hebben totaal niet kloppen; het is in alle opzichten een prachtig, natuur- en cultuurrijk land.
Het was een prachtige boottocht met heerlijk weer, mooie landschappen.
En we werden beloond met waarvoor we kwamen: krokodillen en nijlpaarden. We hebben meerdere, soms zeer grote (ca 6 meter)krokodillen gezien, heerlijk genietend in de zon. Ook een nijlpaard, wiens kop ineens boven de waterspiegel uitkwam ontbrak niet. Prachtige vogels in de bomen maakten het plaatje van de schitterende natuur compleet.
Het was een zeer geslaagde dag! Bij terugkomst om ca 17.30 uur bleek de stroom in ons huisje nog steeds niet te werken (gisteravond ca. 23 uur uitgevallen). Niet fijn nu we alle apparatuur morgen opgeladen moeten meenemen naar onze sobere volgende bestemming morgen. Gelukkig is het euvel nu verholpen, al blijft het instabiel. Fingers crossed dus. Maar dat hoort bij ons Afrika-avontuur.

PS Niet alle foto’s kunnen verzonden worden, dus op een later tijdstip ..

• 09 Januari 2020 - 18:43

Henry Bl@:

Mooie dag .. Klinkt goed, maar was te koffie nog te drinken die jullie aangeboden kregen? ;)

• 10 Januari 2020 - 07:02

Jan En Anneke:

Wat een prachtig reisverslag! Bijzonder,dat jullie nu al een heel andere indruk hebben van Ethiopie.
    Dank , we genieten mee!!
    Alle goeds, Jan en Anneke.