Alweer thuis .. en dus een resumé ;) - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Alweer thuis .. en dus een resumé ;) - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Alweer thuis .. en dus een resumé ;)

Door: Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

01 Mei 2018 | Nederland, Zwolle

We zijn weer thuis met een prachtige rondreis in onze gedachten. Het nagenieten kan beginnen. Even alle indrukken verwerken en nieuwe laten opborrelen .. India was kleurrijk, druk, prachtig, druk, vies, druk, rijk aan culturen, en oh, had ik al gezegd dat het druk was? In Calcutta crossen de tuktuks, scooters, fietsriksja’s, auto’s, taxi’s en bussen allemaal even luid toeterend om je heen. Op een haar na aangereden worden door een van bovengenoemde voertuigen is orde van de dag. Denk er verder nog flink wat rochelende/schreeuwende/spugende mensen, honden, geiten, verstrooide koeien en een stel rondslingerende aapjes bij en je hebt een volledig Indiaas straatbeeld. We reizen al snel door en ingeklemd tussen Nepal en Bhutan ligt de kleine, Indiase deelstaat Sikkim. Eeuwenlang was Sikkim een onafhankelijk boeddhistisch koninkrijk, totdat India het land ruim 40 jaar geleden innam. Tijdens onze rondreis door Sikkim merken we al snel dat er iets anders is aan dit deel van het van het land. Het is schoner en stiller. Het leven gaat hier op een ander tempo en we zien amper armoede. De bewoners zijn trots op hun staat en doen er alles aan om hun gevoel van autonomie te beschermen. De natuur is er nog onaangetast, prachtige vergezichten en uitzichtpunten .. Bhutan daar en tegen was het tegenovergestelde .. Na de “hel” van Calcutta en daarna Sikkim onze eerdere bestemmingen, is Bhutan een land dat wat mij betreft dicht bij een sprookje komt. Gaat daar dan niets fout en is alles goed? Nee, vast niet, maar dat neemt niets weg van mijn indruk. Tegen de Himalaya aan, ingeklemd tussen China, Nepal en India, a landlocked country zegt Lonely Planet. En het was daar dat de soevereine koning zijn volk democratie aanbood, maar zijn onderdanen gaven te kennen dat ze liever hem als koning behielden. Waar kom je dat tegen? Een koning die woont in een relatief klein huis en die spreekuur houdt voor zijn onderdanen, hoe mooi toch. De bijzonderheden houden voorlopig niet op: In Bhutan mag een man meerdere vrouwen hebben, niet heel erg uniek in de wereld, maar een vrouw mag ook meerdere mannen hebben, ja daar kijk je toch van op. Absolute gelijkheid tussen mannen en vrouwen. In het gehele land is het verboden te roken, ook op straat, stiekem is de oplossing, ja, ja ook daar is wat burgerlijke ongehoorzaamheid. Bhutan, waar de meesten nog nooit een vliegtuig hebben gezien, waar slechts één smalle weg het land doorkruist. Zelfstandig rondreizen is er niet bij, een gids en een chauffeur, het is verplicht. 20.000 Toeristen per jaar (komen er met Pasen niet 1 miljoen toeristen naar ons Nederland?) In het oosten van Bhutan, waar bijna geen toerist meer komt waren we een bezienswaardigheid. Niets is mooier om dan rond te wandelen en zien wat er allemaal gebeurt. Een eenvoudig marktje in een klein dorp met een tempel, mooie huizen, landbouw in de omgeving, een eenvoudig leven. Kinderen (de school was uit) die nieuwsgierig naar ons toekwamen. Ze spraken ons aan in wat eenvoudig Engels: waar we toch wel niet vandaan kwamen, ze wisten ons haarfijn te vertellen waar Nederland lag. How’s that? Maar goed, we zien weer thuis .. en als je dan nog eens terugkijkt zie je je alles nog eens voorbij komen .. Ik dacht onmiddellijk….. ze leefden nog lang en gelukkig…..laten we dat hopen want In a world gone mad, there is still BHUTAN. Grt, Henry .. ook namens Anneke en Henk , bedankt voor het trouwe volgen .. :smile:

Note: met dank aan hier en daar een knip en plak van verschillende bronnen op internet!

• 01 Mei 2018 - 08:49

Clemens:

Bedankt voor het ons meenemen op jullie prachtige reis door India, Sikkim en vooral Bhutan. Wij hebben het ook beleefd als een bijzondere reis, waar je nog eens totaal andere dingen tegenkomt. Geniet nog lang lekker na en zijn erg benieuwd naar alle foto’s.
    Welkom thuis!