Thimphu - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Thimphu - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Thimphu

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

20 April 2018 | Bhutan, Thimphu

Dag 12,

Vandaag een excursiedag in Thimphu. Helaas, het zit ons niet mee: ééns in de vijf jaar worden er in Bhutan verkiezingen gehouden. En laat dit nu net vandaag zijn. Op deze dag wordt er niet gewerkt, musea zijn gesloten, iedereen heeft een vrije dag. Dus een alternatief programma!
Na een prima ontbijtbuffet zijn we om 09.00u vertrokken naar “National Memorial Chhorten”. De herinnerings-Chhorten werd in 1974 ter nagedachtenis aan de derde, in 1972 gestorven koning, Jigme Dorje Wangchuck, gebouwd. Hiermee ging de wens van de koning in vervulling. Hij had tijdens zijn leven besloten, dat de drie traditionele pijlers van het Boeddhisme, het woord, het lichaam en de geest van Boeddha in een eenvoudige vorm weer gegeven moesten worden.
De stupa heeft goudkleurige torentjes, die prachtig glanzen in de zon.
Vooral oudere mensen uit alle sociale klassen brengen hier hun dag door. Ze lopen constant rondjes rondom het monument en draaien aan de gebedsmolens, gebruiken een klein gebedsmolentje of lopen met een gebedsketting. Het was een mooi schouwspel!
Daarna zijn we verder gereden richting “Buddha Dordenma”, een 51 meter hoog boeddhabeeld, gelegen op een berg, waarbij je een prachtig uitzicht over de vallei en Thimphu hebt. De bouw is gestart in 2006, maar is nog steeds niet gereed.
Op weg naar ons restaurant voor de lunch nog een paar mooie fotostops gehad. Na de lunch heeft de bus ons afgezet in de stad. Aangezien alle winkels gesloten waren, hebben we besloten een stadswandeling te maken. Zo kom je van alles tegen: een tempel, stupa, en een grote gouden boeddha. Opeens zagen we een veld waar mannen bezig waren met handboogschieten. Het bleek de Bhutan Archery Federation te zijn. Dit is een organisatie die streeft naar het behoud en de verdere ontwikkeling van het traditionele boogschieten in Bhutan. Over een afstand van 140 meter wordt er - inmiddels met zeer kostbare moderne - bogen geschoten op een doel niet groter dan twee velletjes A4. Het was leuk om dit te aanschouwen!
Marc had aangegeven dat we vanuit de stad in een half uur terug konden lopen naar ons hotel. Aangezien het mooi weer was, besloten we dit te doen. Maar het leek verder te zijn, dan we dachten. Na een dik uur lopen zagen we eindelijk ons hotel. Maar onderweg hebben we nog wel een prachtige houten brug bewonderd. Genietend van een kop koffie keken we terug op een leuke dag.

• 20 April 2018 - 21:41

Marjo:

Wat een mooie fotos weer en wat een verschil met India!
    Nemen jullie dat hondje maar mee terug naar Nederland, wat een snoepie.
    Geniet nog even van de Bhutan, het lijkt mij een oase van rust ... heerlijk.
    Heel veel liefs uit Nederland, xxx

• 20 April 2018 - 21:59

Clemens:

Ook als het programma niet gevolgd kan worden, blijkt er nog genoeg moois en interessants te zijn als alternatief. Het is weer een bijzondere cultuur. Prachtig om te zien!