Van Arba Minch naar Turmi - Reisverslag uit Turmi, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Arba Minch naar Turmi - Reisverslag uit Turmi, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Arba Minch naar Turmi

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

11 Januari 2020 | Ethiopië, Turmi

Dag 5, 10 januari 2020
Vandaag vertrokken we om 8 uur voor een rit van ca 285 km naar Turmi. Vandaag zullen we gaan picknicken voor de lunch; in verband daarmee wordt voor vertrek het nodige proviand ingeslagen in de vorm van brood en bananen. De overige benodigdheden waren daags ervoor al gekocht. Via een prachtige route beleefden wij het echte Afrika: overal op de weg kuddes met schapen en koeien, begeleid door een herder, kleurrijke mensen met diverse bestemmingen, water, hout of hooi dragend of anderszins de mensen, die het land bewerkten met zeer traditionele houten ploegen. Veel kleuren, mooie vergezichten en prachtige vegetatie met onder meer de bekende acaciabomen. Regelmatig werd gestopt voor een foto. Onderweg dronken we koffie in Weito op een Afrikaans terras midden in een plaatsje. Daarna bereikten we onze lunchplek bij een hotel,waarvan we de onder een afkapping staande picknicktafels mochten gebruiken. In eendrachtige samenwerking werd de lunch voorbereid en genuttigd. Gezellig! Na de lunch vervolgden wij onze weg naar onze eerste stam: de Erbore, wonend in het gelijknamige dorpje. In dorpen en omgeving wonen nog ca 4000 stamleden. Wij werden door een Engelssprekend stamlid geïnformeerd over de leefgewoonten en gebruiken. Intussen verzamelden zich steeds meer stamleden rond de boom, waaronder wij onze voorlichting ontvingen. Vrouwen in prachtige en kleurrijke kleding, kindertjes en (vooral oudere) mannen. Afgesproken werd dat wij tegen betaling van een vast bedrag onbeperkt foto’s mochten maken van de woningen en van de stamleden. Dat leidde tot een soort vorm van” aapjes fotograferen”. Ieder liep dicht op elkaar en desgevraagd wilden sommige vrouwen kinderen voor onze camera poseren. Niet met veel enthousiasme overigens. Maar we zijn er uiteindelijk ingeslaagd enkele kleurrijke foto’s te maken.
De weg wordt dwars door de Omo-vallei vervolgd naar Turmi. Door de vele regen in de afgelopen tijd zijn hele stukken weg weggespoeld. Waar mogelijk is de weg verlegd. Dat betekent van tijd tot tijd dat we hele stukken tegenkwamen met enorme kuilen, wegverzakkingen. Ook moesten we door de droogliggende rivierbedding en af en toe schier onneembare opstakels trotseren. Met de vier jeeps hebben wij onderweg in totaal 3 lekke banden opgelopen, die snel en vakkundig door onze chauffeurs werden gewisseld. Mede daardoor liepen wij enige vertraging op. Dat was ons geluk: wij kregen een echte Afrikaanse zonsondergang voorgeschoteld. In één woord prachtig en indrukwekkend. Ca 18.30 uur bereikten wij onze lodge in Turmi. Huisjes, mooi gelegen in een tuin. Morgen staat onder andere een bezoek aan een Hamarmarkt op het programma.
Al met al een indrukwekkende dag, waarvan wij enorm hebben genoten, Ethiopië blijft ons iedere dag in positieve zin verrassen.

• 11 Januari 2020 - 07:04

Jan En Anneke:

Weer een prachtig reisverslag!! We hebben genoten! Op naar de hamarmarkt. We zijn benieuwd.
    Dank en nog veel reisplezier. Groetjes Jan en Anneke.

• 11 Januari 2020 - 09:22

Clemens:

Erg leuk om te lezen hoe jullie je vermaken. Iedere dag weer iets bijzonders. Moeilijk voor te stellen hoe het landschap eruit ziet. Nog even wachten op de foto’ s en verdere verhalen. Geniet lekker van jullie reis!