Perito Moreno - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Perito Moreno - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Perito Moreno

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

04 Februari 2019 | Argentinië, El Calafate

4 februari 2019 Vanochtend om 06.45u liep de wekker af. Naar buiten kijkend leek het erop, dat het weer een mooie dag zou worden. Eerst maar ontbijten. Dat viel na het ontbijtbuffet in Buenos Aires nogal tegen; erg simpel! Maar we hoefden niet met een lege maag weg! Om 08.30u stonden de bus en onze gids voor vandaag klaar voor ons bezoek aan het “Parque Nacional Los Glaciares”, in 1981 door Unesco uitgeroepen tot “erfgoed van de wereld”. Dit vanwege zijn enorme ijskap, gletsjers en meren. Het park is zo’n 350 km lang en 60 km breed en heeft een oppervlakte van 6000km2. Het telt bijna 300 gletsjers. Het hoogtepunt is de gletsjer Perito Moreno, in 1877 door geograaf Francisco Perito Moreno ontdekt. Het unieke aan deze gletsjer is, dat deze gletsjer nog steeds 700 meter per jaar aangroeit. Perito Moreno is 4 km breed, 60 meter hoog en heeft een lengte van 30 km. Totaal ca 257 m2, groter dan het oppervlak van Buenos Aires. Om de paar jaar breekt de ijswand in februari of maart af. Met de huidige meettechnieken weet men ongeveer wanneer de volgende cyclus plaats zal vinden. En dit is de gletsjer die we vandaag gaan bezoeken! De afstand van Calafate naar het Nationale park is ongeveer 80 km. Onderweg hebben we een aantal fotostops gemaakt. Landschappelijk gezien in één woord: prachtig!!! Aangekomen bij de gletsjer heeft de gids ons uitgelegd welke routes gelopen kunnen worden. Daarna kon iedereen voor zich op pad gaan. Wijzelf hebben gekozen voor de uitgebreidere route, die deels door het bos ging. Je wandelt over “roosterpaden” en trappen, keurig aangelegd en bewegwijzerd. Bij het het eerste “uitzichtsbalkon” heb je al een prachtig zicht op de gletsjer. Echt adembenemend mooi! Voortdurend hoor je geluiden: kraken, knallen (net als vuurwerk) en donderen van naar beneden komend ijs! Dit valt moeilijk te beschrijven: dit moet je beleven! Waar je ook loopt, je raakt niet uitgekeken! Wat het weer betreft, kon het niet mooier! De gids vertelde, dat zo’n dag als vandaag slecht 6 á 7 keer per jaar voorkomt: bijna windstil, warm (29 graden) en strak blauwe lucht. Een aantal uit de groep had zich ingeschreven voor de trekking op de gletsjer. Hieraan mag je deelnemen tot en met 65 jaar. Aangezien de groep voor een groot gedeelte bestaat uit 66+ werd vanmiddag de mogelijkheid geboden deel te nemen aan een boottocht langs de Perito Moreno. De “catamaran” vetrok om 14.30u voor een één uur durende tocht. Al varend langs de ijswanden krijg je pas goed het gevoel hoe immens groot/hoog de gletsjer is en hoe nietig wij zijn! Zo met de zon kleurt het ijs soms gewoon blauw op! Onvoorstelbare kunstwerken worden door de grillige en kleurige ijsmassa’s gevormd. Werkelijk een unieke ervaring! De terugreis naar het hotel bood weer prachtige plaatjes op de vlaktes, bergen en het “Lago Argentino”. Het hele landschap is adembenemend. Uitgestrekt en ruig. En met prachtige kleuren en grillige vormen. Morgen staat opnieuw een gletsjertocht op het programma. We doen onder andere de Uppsala-gletsjer. Volgens Erik, onze reisbegeleider, moeten we ook de wolken nog eens gaan zien en de koude en harde wind gaan voelen. Dan beleef je pas echt het Patagoniëgevoel.