Upsala- en Spegazzinigletjser - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Upsala- en Spegazzinigletjser - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Upsala- en Spegazzinigletjser

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

05 Februari 2019 | Argentinië, El Calafate

5 februari 2019, Wederom staat er voor vandaag een bezoek gepland aan het “Parque Nacional Los Glaciares”. Maar nu voor een boottocht naar de “Upsalagletsjer” en de “Spegazzinigletsjer”. De bus stond om 07.00u al netjes klaar voor ons hotel om ons te brengen naar de haven “Puerto de Punta Bandera” aan het Lago Argentina), 70 km ten westen van El Calefate, startpunt van onze excursie. We zijn keurig op tijd in de haven, zodat we als eersten in de rij staan om een mooi plekje op de boot te bemachtigen. Maar goed ook! Nog geen kwartier later stromen de mensen binnen. Het lijkt wel een wachtrij van de Efteling! Om 09.00u vaart de boot af. Na een uurtje varen over het “Lago Argentino”, wordt het landschap interessanter. Al snel zie je de eerste blauwe ijs”bergen”. Hoe meer je richting gletsjer gaat hoe groter en blauwer de ijsbergen worden. Allereerst bereikten we de “Upsalagletsjer”, een enorme gletsjer van 80 meter hoog en 7 km breed. Helaas mag de boot deze gletsjer niet te dicht naderen. In tegenstelling tot de “Perito Morenogletsjer” neemt de ijsmassa van deze gletsjer, door de opwarming van de aarde, wel duidelijk af. Daarna vaarden we richting de gletsjer “Spegazzini” met een ijswand meer dan 135 meter hoog! Deze gletsjer konden we wel van korte afstand bewonderen! Zodra de boot zich iets verplaatst, veranderen ook de kleuren van de ijswanden! Het blijft een zeer imponerend schouwspel! We kregen volop de tijd om te genieten van deze wonderen van de natuur en voor het nemen van foto’s. Rond 14.30u waren we weer terug in de haven van “Puerto de Punta Bandera”. De bus stond ook nu weer keurig klaar om ons terug te brengen naar El Calefate. We kunnen wederom terugkijken op een prachtige dag. Zelfs wat het weer betreft hebben we niets te klagen! Het is niet zo warm meer als de afgelopen dagen en is er wat meer bewolking gekomen. Maar volgens Erik hebben we Patagonië niet gezien als we alleen maar een blauwe lucht zouden houden! Want volgens hem hoort bij Patagonië: wind, lage temperatuur en bewolking! Wat ons betreft mag dat nog wel even wachten! P.s. Morgen vertrekken we naar het Nationaal park “Torres del Paine”. Ons hotel “Hosteria Pehoe” dat gelegen is midden in het park, heeft zeer waarschijnlijk geen internetverbinding, dus de kans is zeer groot, dat we morgen niets van ons laten horen!