Ushuaia-Buenos Aires - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Ushuaia-Buenos Aires - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Ushuaia-Buenos Aires

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

12 Februari 2019 | Argentinië, Ushuaia

11 februari 2019 Gelukkig ben ik na zo’n 24 uur achtereen slapen weer helemaal bij de mensen! Vandaag hadden we geen excursie ingeboekt en konden dus rustig onze eigen tijd indelen. We hadden voor ons zelf een dagje Ushuaia gepland. Ons hotel ligt een paar km buiten het centrum, een taxi is daarom een handig vervoermiddel. Om 10.15u zijn we op pad gegaan voor een bezoek aan het “Museo Maritimo de Ushuaia”. In dit museum zijn verschillende musea bijeen gebracht, waaronder de geschiedenis van “Vuurland”, en “Antartica”, het Maritiemmuseum, een kunstgallerij en het gevangenismuseum. Met name het gevangenismuseum had onze grootste interesse. De bouw is begonnen in 1902 en afgerond in 1920. Er waren 5 paviljoens met kleine cellen, sommige slechts 1,5 x 2.00 m. Er waren 380 individuele cellen met 60cm dikke wanden. Op bepaalde momenten waren er meer dan 600 veroordeelden gehuisvest. Ze waren verbannen naar het “einde van de wereld”. In 1947 werd besloten de gevangenis te sluiten. In 1997 is het complex uitgeroepen tot historisch monument. In het “Maritiemmuseum” wordt o.a. aandacht besteed aan de ontdekking van “Cape Horn” door de “Eendracht” van “Schouten en “Le Maire” die een nieuwe handelsroute zochten waarmee de straat van “Magellan” gemeden kon worden. Deze straat mocht alleen gepasseerd worden door schepen van de Oost-Indische Compagnie. Ook “Hoorn” wordt genoemd als centrum van de V.O.C. Daarna zijn we op ons gemak het centrum van Ushuaia ingegaan, een hapje gegeten, koffie gedronken en winkeltjes gekeken. Helaas is een groot gedeelte van het winkelbestand gesloten tussen 13.00-16.00u. Rond 16.30u weer teruggegaan naar ons hotel met het pendelbusje van het hotel. In de hal had het grootste gedeelte van onze groep zich al verzameld. Zij hadden er al een trekking van 12 km erop zitten! Even voor 18.00u stond de bus klaar om ons naar de luchthaven te brengen voor onze vlucht naar Buenos Aires. Nu, tijdens onze vlucht mooi even de tijd om dit verslag te typen. We landen rond 23.30u op de luchthaven van Buenos Aires, daarna naar hotel en lekker slapen! Hiermee hebben we het onderdeel “Patagonië” van onze reis afgesloten. We kunnen terugkijken op prachtige dagen met veel afwisselende landschappen, met als hoogtepunten El Calefate, Torres del Paine, Ushuaia en Tierra del Fuego! Ook het weer heeft ons vrijwel altijd meegezeten! We verheugen ons op de nieuwe dingen die we de aankomende dagen mogen gaan ontdekken!