Richting Khong eiland .. - Reisverslag uit Không, Laos van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Richting Khong eiland .. - Reisverslag uit Không, Laos van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Richting Khong eiland ..

Door: Anneke en Henk en Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

18 Januari 2023 | Laos, Không

Dag 13,

Vanochtend hadden we een vrije ochtend. We zijn vroeg op pad gegaan.Om 12.30uvertrekken we richting Khong eiland. Tijdens de wandeling zagen we allereerst een christelijke kerk. Deze zijn zeldzaam in Laos. Ook een bezoek gebracht aan de Wat Luang, de belangrijkste tempel in deze provincie. Ook een bijzonder mooie tempel!

Tussendoor lekker koffie gedronken en broodjes gehaald voor de lunch.

We zijn op tijd vertrokken naar onze volgende bestemming, waar we 2 nachten zullen verblijven. Na een uurtje rijden kwamen we aan in Champassak, de Wat Phu. Dit complex bevindt zich op een plek die door ten minste drie culturen als heilig werd beschouwd. Het complex wordt ook wel de Angor Wat van Laos genoemd. Als je het terrein betreedt, zie je de resten van paleizen die de koningen van Champassak tegen het eind van hun dynastie hebben gebouwd. Vanwege de godheden die er zijn afgebeeld werd het rechter paviljoen volgens sommigen gebruikt door mannen en het linker door vrouwen. Alleen het eerste paviljoen is toegankelijk voor bezoekers. Het was een behoorlijke klim. Een kronkelig pad achter de tempel voert naar twee interessante beeldhouwwerken van een krokodil en van een olifant. Ook een “footprint” van Boeddha is hier te vinden. Dit laatste deel van de klim hebben Henk en Henry vol trots volbracht.

Vervolgens vervolgden we onze rit richting hotel. Wel een tweetal plas stops, waarvan er één zo vies was dat je je gedachten maar op iets anders moest richten! Ikzelf deed een deur open, die ik meteen weer heb gesloten omdat er een beest in het toilet aan het rondspringen was!