Grens en boottocht Mekong rivier - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Grens en boottocht Mekong rivier - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Grens en boottocht Mekong rivier

Door: Anneke en Henk en Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

09 Januari 2023 | Thailand, Chiang Mai

9 januari 2023 -Pakbeng,Laos

Dag 4:

Vanochtend liep de wekkerom 05.30uaf. Het ontbijtom 06.30u. Door een communicatiefout hadden we een half uur langer kunnen slapen, maar ja zulke dingen gebeuren hier nou eenmaal! Rond08.00ustonden de busjes klaar voor ons vervoer richting Mekong. Aangekomen bij de grens van Thailand moesten we eerst een stempeltje halen voor het verlaten van dit land. Vervolgens gingen we met de bus de brug over richting Laos. Aangekomen bij de grenspost van Laos begon het circus van : paspoort inleveren met pasfoto, volgende loket paspoort en visum ophalen, geld wisselen, bij de bank met speciaal formulier $40,00 betalen. Acceptatie van biljetten gaat moeizaam! Waarom biljetten afgekeurd worden is niet duidelijk, maar heeft geen zin: je moet gewoon andere aanleveren. Na een uur waren we eindelijk in Laos! In een open truck zijn we daarna vertrokken richting boot. Een grote boot met zitjes, geheel beschikbaar voor onze groep. Een boottocht van zo’n 8 uur. Tussen de middag hebben we genoten van een heerlijke lunch die bereid was door de meereizende kokkin. Na de lunch legde de boot aan bij een dorp aan de rivier. Hier gaf onze gids een rondleiding door het dorp waar nog inheemse stammen leven. Een erg leuke onderbreking. Vanochtend bij het wegvaren was het zeer koud (goed dat we onze warme jas bij ons hadden),maar nu rond15.00uis de temperatuur heerlijk! Het uitzicht vanaf de boot is prachtig. Hier en daar zie je vissers en mensen die goud aan het zoeken zijnaan de oever van de rivier. Of ze iets vinden…….

Rond17.30ulegde de boot aan in Pakbeng. Het was even flink schrikken: Wim onze reisbegeleider ging als eerste van boord. Wat er precies gebeurde is nog niet helemaal duidelijk, maar hij viel van de loopplank compleet met rugtas in het water. Gelukkig schoot de gids hem direct te hulp en is het, buiten materiële schade, met een sisser afgelopen.

Een 10 minuten later kwamen we aan bij ons eenvoudige guesthouse.

Begin van de avond zijn we samen met een reisgenoot een restaurantje gaan zoeken waar we heerlijk gegeten hebben voor een bedrag van €15,00 met ons drieën!!!!!

Morgen vertrekken weom 07.00uvoor onze 2e reisdag over de Mekong. We kunnen weer terugkijken op een leuke mooie en zonnige dag!