Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Ushuaia

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

10 Februari 2019 | Argentinië, Ushuaia

9 februari 2019, Na het ontbijt, om 08.30u, stond de bus klaar voor onze toer naar het “Parque Nacional Tierra del Fuego”. Dit park ligt 20 km ten westen van Ushuaia en is 630 km2 groot. Het loopt tot aan de Chileense grens. Het zuidelijke deel is alleen toegankelijk voor publiek. Doordat het vrij vochtig is, zijn de bomen vol van kleur. Onze allereerste stop is bij de zuidelijkste trein ter wereld (tren fin del mundo). De trein is geheel nagebouwd, zoals hij gebruikt werd tussen 1907 en 1947 om hout en gevangenen te vervoeren. Je kan hiermee een ritje maken, maar dat stond niet op het programma, maar heel leuk om het stationnetje en trein te bekijken. Vervolgens zijn we verder het park ingereden naar het meest zuidelijke, in een baai gelegen, postkantoor ter wereld (Puerto Guarani). Hier kan je in je paspoort een soort “postzegel” laten plakken en een stempel laten zetten als bewijs dat je op “het einde van de wereld” bent geweest. Als extraatje krijg je een stempel “we love Maxima”. Hiervoor betaal je $3,00,maar dan heb je ook wat!!! Nadat de meesten van de groep “zijn bewijs” gehaald had, hebben we een korte wandeling gemaakt. De natuur is prachtig in dit park: mooie bomen, planten en uitzicht op de bergen! Na voortzetting van onze toer zijn we gestopt aan het eind van de RN3, ook wel de Panamerican Highway genoemd. Deze weg eindigt in het park bij Bahia Lapatia. Daar staat een groot bord met de tekst 3079 km naar Buenos Aires en 17.848 km naar Prudhoe Bay in Alaska, waar deze highway begint. Tussen de middag hebben we met de groep in een heel leuk restaurantje geluncht in Ushuaia. Vanaf 16.00 u. stond een boottocht op het Beaglekanaal op het programma. Het Beaglekanaal telt 28 eilandjes. Op Isla Martello is een pinquïnkolonie gehuisvest en op Isla de Los Lobos zonnen, slapen en spelen zeehonden en zeeleeuwen. Gedreven door de wind, de motor is uitgezet, vaart de boot vrij dicht langs deze eilanden. Het is een schitterend gezicht om deze beesten in hun eigen leefomgeving te kunnen zien! Puerto Williams, het meest zuidelijke Chileense stadje van de wereld, gelegen op het eiland Isla Navarino, konden we zien liggen! De boot legde weer in de haven van Ushuaia aan om 20.30u. Het was een prachtige tocht! Met de taxi naar ons hotel gegaan, waar we gemakshalve, maar lekker, hebben gegeten! We kunnen terugkijken op een schitterende dag waarbij we weer hebben genoten van prachtig natuurschoon!! Wat het weer betreft mogen we niet klagen. De temperatuur is hoger dan normaal en het waait ook aanzienlijk minder dan ze hier gewend zijn! Morgen staat een jeeptoer op het programma. We kunnen uitslapen, want we vertrekken pas om 09.15u.