2e dag Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu 2e dag Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

2e dag Buenos Aires

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

02 Februari 2019 | Argentinië, Buenos Aires

3 februari 2019

Vanochtend lekker uitgeslapen tot 07.30u. Altijd weer benieuwd naar het ontbijtbuffet. We hadden niets te klagen! Er was volop keuze!
Gisteren hadden we besloten om, i.p.v. een fietstour van zo’n 4 uur, vandaag zelf op pad te gaan. Toen we rond 09.30u buiten kwamen was het heerlijk weer: de klamme warmte van gisteren was verdwenen, de zon scheen en er stond een licht briesje. Of te wel een heerlijk weertje!!
Dicht bij ons hotel is het “Palacio Barolo” gelegen. Eén van de mooiste gebouwen op de Avinida de Mayo. Het is gebouwd rond 1922 door een rijke Italiaanse textielmagnaat. Het gebouw heeft een prachtige gevel met bogen en golvende lijnen en een toren van 103 meter hoog. Even naar binnen gelopen, maar nog niet bezocht. Een rondleiding duurt 90 minuten, jammer om binnen te lopen met dit heerlijke weer! Na terugkomst uit Patagonië hebben we nog een vrije dag in Buenos Aires. Misschien dan!
Vervolgens doorgelopen naar de Plaza del Congreso, met het Nationaal Congresgebouw. Aan de voorkant staat een replica van de “ De Denker” van Rodin. Het is één van de twee gesigneerde replica’s ter wereld.
Omdat we het erg jammer vonden dat we gisteren, vanwege de enorme regenbui, geen bezoek konden brengen aan de wijk “La Boca” vonden we het een goed plan om dit vandaag te doen ( ja Marjo: dus toch wel!).
La Boca is één van de oudste en bekendste volkswijken van Buenos Aires. Het is een echte arbeiderswijk, maar door zijn fel gekleurde huizen en het beroemde straatje Caminito is het een belangrijke toeristische trekpleister geworden. Maar ook het voetbalstadion van de club “Boca Juniors” vind je hier!
De bakermat van de tango ligt hier en vindt zijn oorsprong begin de 20e eeuw bij de haven en de bordelen. Het is echter ook een wijk die vooral ‘s avonds niet veilig is! Vandaar dat we vanochtend een taxi naar deze wijk hebben genomen. Een bezoek is echt de moeite waard! Leuke gekleurde huizen opgesierd met poppen van papier-maché, veel terrassen, leuke winkeltjes, tango danseressen/dansers waarmee je op de foto kan. We hebben er een aantal gezellige uurtjes doorgebracht. Ook zijn we naar het stadion gewandeld. Alles in de omgeving daarvan ademt voetbal. Vlaggen, graffiti op de muren en veel verwijzingen naar de bekendste voetballer van Boca ooit, Maradonna, sieren de buurt.
Vanuit La Boca hebben we een taxi genomen naar “Floralis Genérica”. Het is een gigantische bloem van 23 meter hoog en 32 meter breed. Het is een cadeau van een Argentijnse architect Eduardo Catalano. Hij woonde bijna zijn hele leven in de VS en schonk deze bloem in 2002 aan zijn geboortestad Buenos Aires. Hij wilde met dit cadeau de hoop symboliseren voor alle Argentijnen dat er na de crisis een nieuwe lente zou aanbreken. Het zijn 6 bladen in aluminium en staal en heeft een mechanisme dat de bladen bij zonsondergang laat sluiten en bij zonsopgang weer open maakt. Binnenin de bloem zitten pollen, die ‘s avonds gaan branden! Het is een heel bijzonder object! Daarna zijn lopend richting hotel gegaan. Onderweg kwamen we nog een aantal bezienswaardigheden tegen zoals:
- Basilica Nuestro Señora del Pilar naast cemeterio Recoleta
- El Ateneo Grand Splendid (een boekwinkel gevestigd in een prachtig oud theater
- Theater Colón (operahuis) en
- Obelisk
We hebben een erg leuke en mooie dag gehad!
Om 18.30u hebben we met de groep een wijnproeverij. Het grootste deel van de groep gaat daarna op excursie naar een traditionele “tango”avond. Wij hebben besloten om met ons tweeën uit eten te gaan.
Morgen vertrekken we rond 09.00u richting luchthaven voor onze vlucht naar Patagonië. We zijn benieuwd naar al het moois dat we gaan zien!