Popyán - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Popyán - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Popyán

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

08 Augustus 2017 | Colombia, Popayán

Dag 9

Vanochtend, na het ontbijt, samen met onze reisgenoot Irma, op pad om het centrum van Popayán te verkennen.
Popayán ligt jn het zuidelijkste deel van de Caucavallei. Het is de mooiste koloniale stad van zuidelijk Colombia. Popayán wordt ook wel, vanwege de gepleisterde en witgekalkte gevels van de gebouwen en huizen, de "witte stad" genoemd. In 1983 werden de historische gebouwen in het hart van de stad door een hevige aardbeving zwaar beschadigd. Met steun vanuit de gehele wereld is de stad in vijf jaar tijd herbouwd en gerepareerd.
Vanwege een "feestdag", waren vele winkels en restaurantjes vandaag gesloten, maar het was een genot om in deze stad rond te lopen en zo nu en dan even ergens neer te strijken voor een kopje koffie of een andere verfrissing. Vooral de Jugo, een drankje gemaakt van een vrucht naar keuze is bijzonder lekker.
Op het grote centrale plein staat de "Cathedraal Basilica Nuestra Señora de la Asuncíon" met de markante Torre del Reloj. De basiliek is meerdere keren herbouwd. De markante vierhoekige toren is wel origineel. Deze kerk was als enige vandaag geopend! De moeite waard om te bekijken!
We kregen de indruk dat de musea ook vandaag gesloten waren, maar toen we een blik naar binnen wierpen, kwam de bewaker, werd het hek voor ons open gedaan en mochten we toch naar binnen.
We hebben een bezoek gebracht aan:
- Casa museo Guillermo León Valencia- president van Colombia (1962-1966)
- Casa museo Negret & Miamp, museum voor moderne Colombiaanse kunst
Beide musea zijn niet bijzonder groot, maar wel interessant om te bekijken.
Ook zijn we even binnen gelopen in het Pantéon de los Próceres, waar de stoffelijke resten van illustere leiders in de onafhankelijkheidsstrijd bewaard worden. De marmeren urnen van deze leiders staan aan weerskanten van de buste van Bolívar.
Al met al hebben we een leuke ontspannende dag gehad!
Straks even eten en bijtijds slapen want morgen weer om 08.00u in de bus richting Quindio.