Sigiriya/Polonnaruwa - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Sigiriya/Polonnaruwa - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Sigiriya/Polonnaruwa

Door: Anneke/Henk

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

30 Augustus 2016 | Sri Lanka, Sigiriya

Dag 11, 30 augustus 2016

Gisteren had ik al vermeld, dat ons hotel dichtbij de "Leeuwenrots" gesitueerd is. De reusachtige rots van Sigiriya, is een vrijstaande rots met loodrechte wanden, die meer dan 200 m boven de omringende vlakte oprijzen. In de 5e eeuw na Chr. koos koning Kassapa de vrijwel ontoegankelijke top als locatie voor zijn nieuwe paleis, met schitterende paviljoenen, tuinen en baden. Tegen de rots werden een kop en voorpoten aangebouwd, waardoor deze het aanzien van een immens grote liggende leeuw kreeg. Alleen de klauwen hebben de tand des tijds weerstaan. Tegenwoordig kan men d.m.v. stenen trappen (1200 treden), 19e eeuwse wenteltrappen en metalen trappen het paleis op de top van de berg bereiken. Ik had gelezen, dat bezoekers die snel last hebben van hoogtevrees, het op het laatste deel van de beklimming het moeilijk zullen hebben, aangezien de trap dan haast in de lucht lijkt te zweven. Ik had mij voorgenomen, om te kijken hoever ik naar boven kon komen. Henk en Henry zagen het helemaal zitten! Rond 10.00u was het al druk aan het worden, dus echt hard rennend de trap op was toch al geen optie, dus in slow tempo de trappen op,
Op verschillende niveau's is wel weer wat te zien: de tuinen, de poten van de leeuw, de ruïnes van het paleis. Op het niveau van de poten van de leeuw wordt gewaarschuwd voor bijen. Er zitten grote bijennesten, die bij veel lawaai, agressief kunnen worden. Ze hebben ook een grote kooi met gaas geplaatst, waarbij je in zo'n geval in moet en ze hebben ze een medische post bemand!
Op een niveau hoger bevinden zich de beroemdste bezienswaardigheden van Sigiriya, muurschilderingen: de zogenaamde Maagden van Sigiriya. Hier dachten we even Henk voorlopig niet terug te zien. Ondanks dat het verboden was te fotograferen, dacht hij toch een foto te kunnen maken met zijn mobieltje. Ik kon Henry er net nog van weerhouden (Ja Marjo, ik pas goed op hem!). Maar Henk werd verraden door een Spaanse dame en vervolgens "gepakt" op 1 foto! Moest meekomen, zijn telefoontje en paspoort inleveren.
Al zijn gegevens werden in een dik boek geschreven en hij moest er voor tekenen dit nooit weer te doen en moest ter plekke de foto deleten! Dus hij heeft nu een "strafblad" in Sri Lanka! Hopelijk doet hij dit geen 2e keer, anders mag hij het land waarschijnlijk niet uit!!!
We hebben toch alle drie de top bereikt in de hitte, maar het was de moeite waard!
Rond 12.30 zaten we weer in ons busje op weg naar Polonnaruwa. Na Anuradhapura was Polonnaruwa de tweede grote stad van Sr Lanka. Haar glorietijd was van de 11-13e eeuw. Uit deze relatief korte periode zijn prachtige voorbeelden van boeddhistische kunst en architectuur bewaard gebleven, waarin veel invloeden van India te herkennen zijn. Na het kopen van de entree kaartjes zijn we het museum doorgelopen. Hier waren prachtige beelden, gebruikvoorwerpen etc. te zien. De meeste nog helemaal in tact!
Het hele complex is zo'n 5 km in omvang, te ver om te kopen. Koman heeft ons van complex naar complex gereden. De binnenste citadel, de Quadrangle (het oude centrum), de Vatadage (het rijkstversierde bouwwerk van Sri Lanka), tempels, grote liggende boeddha, te veel om op te noemen. Allemaal ruïnes, maar die toch een heel goed beeld geven, hoe de stad eruit heeft moeten zien. We hebben tijdens onze reizen al vele opgravingen gezien, maar we vonden deze toch wel zeer bijzonder!
Tegen het eind van de middag waren we alle drie behoorlijk moe, combinatie van klimmen/lopen en hitte.
Net gegeten, zo lekker slapen!

• 30 Augustus 2016 - 19:39

Marleen:

Haha, geniaal papa!! Op het moment misschien niet zo leuk, maar nu wel een goed verhaal. Alleen zonde dat de foto verwijderd moest worden; hij was toch al gemaakt. En gemeen van die Spaanse mevrouw, beetje verklikken. Maar jullie mochten het museum dus nog wel in?
    Heel goed dat jullie allemaal de top hebben bereikt! Morgen maar uitrusten :-)

Wederom een leuk verslag en schitterende foto's. Het weer zit ook nog steeds mee? Niet te warm? Veel plezier nog!

• 31 Augustus 2016 - 08:16

Marco:

Jullie maken er een avonturenreis van....

• 01 September 2016 - 08:42

Clemens:

Oh..oh..you noughty boy!
    Jullie moeten wat inspanningen verrichten, zeg. Langzaam komt 't ons weer voor de ogen.
    Zo te lezen vermaken jullie je prima. Geniet ervan!

• 02 September 2016 - 17:22

Marjo:

Bedankt grote zus dat je zo goed voor mijn man zorgt en hem behoedt voor dezelfde misstappen als die van jouw man :)