Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Sigiriya

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

31 Augustus 2016 | Sri Lanka, Sigiriya

Dag 12, 31 augustus 2016

We konden vandaag de dag rustig opstarten. Om 11.30u kwam Koman ons halen voor onze "villagetour". We hadden geen flauw idee wat we konden verwachten. In het programma stond: een kennismaking met de lokale bevolking, u drinkt er thee, bezoek lokaal schooltje en een traditioneel bereide lunch. Na een klein ritje kwamen we aan bij een klein gebouwtje. Van een bezoek aan een schooltje waren ze niet op de hoogte, maar er werd toch snel iets geregeld. We werden naar een schooltje in de buurt gebracht en we mochten een kijkje nemen in één van de klassen waar op dat moment les gegeven werd. Heel leuk om dit te zien. Alle kinderen dragen witte uniforms en de meisjes hebben blauwe strikjes in de haren. Weer terug bij het kantoortje, werd ons een ossenkarrit aangeboden tegen betaling. Aangezien we dit vaker gedaan hebben, besloten we te lopen. We moesten een kwartiertje lopen over een lang zandpad en kwamen toen bij een meer, waar we op een "catamaran" tochtje zouden maken. Als wij het woord "catamaran" horen, hebben wij daar andere beelden bij, dan de bevolking hier. Het bleek een drijvend vlot te zijn met een daar bovenop gebouwd blok waar je op kon zitten. Roeiend ging de jongen die ons begeleidde naar de overkant van het meer. Na een kleine wandeling door de rijst/groente velden kwamen we aan bij een huisje, waar we uitleg kregen over het proces geoogste rijst/rijst. Toen mochten we een kijkje nemen in de keuken. Er wordt hier nog gekookt op open vuur (hout). Een meisje liet ons zien, hoe ze zelf kokosmelk maken: kokos raspen, water toevoegen en daarna de kokos uitknijpen. Al kokend vertelde ze, welke kruiden ze toevoegde aan de maaltijd.
Op een gegeven moment moesten we gaan zitten en op een bordje, belegd met lotusbladeren, gaf ze ons verschillende gerechtjes. Henk zat te wachten op een lepel of vork, maar ik vermoedde dat we dit met de handen moesten eten. En ja hoor, we moesten de gerechtjes met de handen door elkaar mengen en dan "balletjes" van maken. Heerlijk!!!! Daarna kwam ze met een bordje en een kan water rond om onze handen te wassen. Een stukje meloen als toetje en kruidenthee in een halve kokosnoot. Hebben we ook weer meegemaakt! Het was overigens erg smakelijk en Henry en Henk hebben er lekker van gegeten.
We werden met een tuktuk teruggebracht naar het kantoortje, waar Koman ons weer stond op te wachten. Ons programma voor vandaag zat er op, maar Koman bood ons aan om nog iets te ondernemen als we wensen hadden. Henk had gelezen, dat de Pidurangala grottempel wel interessant moest zijn. De toegang bevindt zich bij een modern wit klooster, Pidurangala Sigiri Rajamaha Viharaya, dat vlak langs de weg ligt.
Vanaf deze tempel is het een steile klim naar de oude grottempel, waar zich onder een overhangende rots een grote liggende Boeddha van baksteen bevindt. Verderop kan je naar de top van de rots, waar je een prachtig uitzicht schijnt te hebben op de noordhelling van Sigiriya. Ik schrijf "schijnt", want zover zijn we niet gekomen! De klim naar de boeddha was aanzienlijk zwaarder, dan de beklimming van de leeuwenrots, maar wel de moeite waard. Henry en Henk hebben mij flink moeten aanmoedigen om niet rechts omkeerd te gaan! Maar we hebben het alle drie weer volbracht! Alleen om het laatste stuk naar het uitzicht te bereiken moest je zulke acrobatische toeren uithalen, dat dit ons niet verantwoord leek. We willen uiteindelijk nog meer zien van het land; we zijn niet echt nieuwsgierig naar de medische voorzieningen van Sri Lanka!
Het was weer een zware ochtend/middag! Nu relaxen!

• 31 Augustus 2016 - 14:39

Frans:

Wat zullen straks weer thuis moeten uitrusten, zo stel ik mij voor.
    Niettemin, hulde, ga ervoor.