Embera-indianen - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Embera-indianen - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Embera-indianen

Door: Anneke en Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

22 Augustus 2015 | Panama, Panama-stad

Dag 3 21 augustus 2015

Vandaag staat de excursie maar de Embera-indianen op het programma. De chauffeur was iets verlaat, maar daar hadden we netjes een telefoontje over gehad. Om 08.15u stond hij voor de deur. We hadden nog 2 andere toeristen bij ons in het busje. Een stel uit Colombia die op huwelijksreis was. Een heel aardig stel!
De rit naar naar het startpunt duurde ongeveer 1.30u. Tussendoor wel even gestopt om water, bier en fruit in te slaan. Toen we bij de rivier aankwamen stonden er al een paar indianen, gehuld in een kralen rokje en netjes gekapte haren op ons te wachten!
(Helaas Carolien, het waren kleine ronde mannetjes met een klein dopneusje en geen paardenstaart!!!)

De boot waarmee we gingen varen was een soort uitgeholde boomstam met een losliggend plankje op 2 richeltjes, waarop je zitten kon. Vóór een stoere man die de taak had te kijken waar de vaargeulen waren en zonodig de boot los te duwen voor het geval hij vastliep.
Achterop een indiaan die de motor bediende. De waterstand was erg laag, dus het was uitkijken geblazen voor ze!
In het programma werd de mogelijkheid geboden, na bezoek aan de indianen,door de jungle te lopen, en waar je bij het eindpunt van het pad bij de waterval kon zwemmen. Aangezien er in de beschrijving stond dat je een aantal riviertjes, lopend door het water moest oversteken, had ik met Henry en Henk afgesproken dit onderdeel voor mij te laten vervallen, aangezien de wond aan mijn been nog steeds niet wil helen.
In de veronderstelling dat we naar de indianen gingen lopen, kreeg ik na een poosje door dat het programma omgegooid was en dat we op weg waren naar de waterval.
Het begin was erg mooi, veel jungle geluiden van apen vogels en andere dieren. Maar hoe verder we kwamen hoe meer klimpartijen. Bij het oversteken van de riviertjes heb ik gelukkig, dankzij de lage waterstand mijn wond droog kunnen houden.
Al met al (voor mij) een zware tocht.
Daarna het dorp van de Embara's bezocht. We werden verrast met zang en dans. De lunch werd door de dames verzorgd. Was echt heerlijk!!! Een soort "patatzak" van een plant, met daarin gebakken banaan en gefrituurde vers gevangen tilapiavis uit het meer!
Rond drie uur zijn we terug gevaren naar de parkeerplaats van het busje. Tijdens het varen werden we verrast door een tropische bui. Dus lekker nat het busje in!
Al met al een geslaagde dag!
Vanavond weer de cordonbleu gegeten! Henk kon niet achterblijven!!

• 22 Augustus 2015 - 07:36

Frans:

Een boeiende reis, dat spettert van de tekst af. Goede vaart verder en veel plezier.

• 22 Augustus 2015 - 08:35

Marleen:

Mooi verhaal en leuk dat je uiteindelijk toch mee bent geweest met de wandeling, mama! En die bananen met vis klinkt verrukkelijk, mmm. Balen dat je wond nog niet geneest, maar goed in de gaten houden. En gave foto's, vooral die van die kikker! Stoer! Zie uit naar de volgende verhalen.