Walvissen en dolfijnen spotten vanuit Samara - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Walvissen en dolfijnen spotten vanuit Samara - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Walvissen en dolfijnen spotten vanuit Samara

Door: Anneke Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

05 September 2015 | Costa Rica, Sámara

Dag 17 4 september 2015

Vanochtend konden we weer van de kaart ons ontbijtje uitkiezen. Prima: vers meloensap, toast, roerei, bacon, jam en koffie.
Om 8.00u meldde onze gids voor vanochtend zich. Het was een kwartiertje rijden naar het strandje waar vandaan we vandaag op de "Pacific" zouden gaan varen: dolfijnen en walvissen spotten en evt. snorkelen. Toen we daar aan kwamen was het even slikken:
een grotere metalen roeiboot, alleen met een motor achterop!! Maar ja, zoals eerder vermeld: reizen verlegt je grenzen, dus een paar stappen door het water en "hop" in het bootje!!
In high speed de oceaan op. Het was even wennen aan de deining van het water.
Na een kwartiertje varen zagen we een "bultje" op het water drijven: het was een hele grote schildpad!! Die was gescoord!!!
Opeens begon de gids heel enthousiast te roepen: "a whale!!", of te wel "een walvis!"
En ja hoor, daar zagen we een enorme rug boven het water uitkomen en weer onder gaan.
Even later weer en weer! Echt een heel bijzonder gezicht!
Een tijdje later wéér één! Volgens de gids gebeurt het niet zo vaak dat je walvissen spot, dus onze dag kon al niet meer kapot!
Even later zwom er weer heerlijk een grote schildpad met een kleintje op de rug voorbij!
Zo'n immense zee en dan toch deze dieren op het juiste moment tegenkomen!
De gids vroeg wat we wilden: snorkelen of dolfijnen spotten. We kozen voor het laatste, niet wetende dat we nog verder de zee op zouden gaan. Ja hoor, weer in volle kracht vooruit! Maar wat we zagen geen dolfijnen. Het enige dat ik zag was een Henk naast mij, die steeds bleker en bleker werd. Maar volgens hem ging het wel! De zee begon ook steeds meer te deinen en op een gegeven moment ging Henk maar even "de vissen voeren!!!!
Omdat Henry en ik het zielig vonden voor Henk, dat hij zich ziek voelde, hebben we de gids maar gevraagd terug te gaan naar land, maar ja, dat was nog een héél eind!!
Achteraf waren we Henk dankbaar, want opeens dacht Henry een dolfijn gezien te hebben. En ja hoor, niet één, maar een hele familie! De gids in volle vaart erop af.
De dolfijnen bleken het bootje een heel leuk tijdverdrijf te vinden. Als het bootje ging stilliggen zwommen ze erom heen en als we in high speed gingen, zwommen ze er hard achteraan en sprongen ze omhoog! Zo hebben we zeker een half uur de dolfijnen zien zwemmen en springen. Foto's maken ging moeilijk, maar Henry heeft er een heel mooi filmpje van kunnen maken! Zo'n ervaring vergeet je echter nooit meer!
Om 11.15u legden we weer aan. Rond 11.30u waren we weer terug in onze Lodge.
Onder het genot van een kopje koffie lekker nagepraat over het moois dat we deze ochtend gezien hebben.
Vanmiddag zijn we naar stadje Samara gewandeld, maar dat stelt niet veel voor. Een paar souvenierwinkeltjes en een paar eenvoudige restaurantjes en dan heb je het gehad.
Even bij het strand gekeken en toen weer rustig teruggelopen naar "Samara Pacific Lodge".
Aangezien het eten hier in de Lodge gisteravond voortreffelijk was, hebben we besloten vanavond hier ook maar te eten. Dit was bijna niet gelukt, want op de keuze menukaart voor vandaag stond: inktvis, pasta met garnalen of biefstuk. Aangezien Henry en ik hiervan niet houden, mochten we aangeven wat we wel lekker vinden en dat zou ze met de kok overleggen. Prima service!! Wij krijgen kip met papayasaus! We verheugen ons er al op!!!!

• 06 September 2015 - 10:54

F.rompelman:

hallo allemaal.schidpadden leggen hun eieren in gaten op het strand.hoe kan de moeder nu
    weten wie haar jong is?prachtege foto,s en reisverslagen bedankt voor alles.groeten van frits.