Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Jaffna

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

26 Augustus 2016 | Sri Lanka, Jaffna

Dag 7, 26 augustus 2016

Gisteravond hebben we "genoten" van onze vegetarische maaltijd. Kwalitatief was de maaltijd goed, maar we misten toch wel het stukje vlees!
De vegatarische overtuiging is hier wel zeer streng doorgevoerd. Vanochtend was er daarom bij het ontbijt zelfs geen eitje te krijgen. Het Westers ontbijt bestond uit wat toast, jam en een plakje kaas. Evt op verzoek een bakje cornflakes en melk!! (Waarom wel melk en kaas en geen ei, dat snapten we niet)! Maar ja, we zijn in Sri Lanka!
Na een goede nachtrust stond Ajith om 08.00u klaar om ons naar de Keerimalai tempel en bronnen te brengen. Onderweg nog even een fotostop gemaakt bij een tempel waar een heel groot beeld stond. De Keerimalai tempel was mooi en kleurrijk. Vervolgens doorgelopen naar de gelijknamige bronnen, die wonderbaarlijke geneeskrachtige werking schijnen te hebben. Mannen en vrouwen hebben hun eigen "zwembad". Ik mocht wel een kijkje en een foto nemen in het mannenbad, maar Henry en Henk mochten dat niet bij de vrouwenafdeling. Dat vonden ze eigenlijk niet eerlijk!! Ik kon ze geruststellen: in tegenstelling tot het mannenbad, was het vrouwenbad helemaal leeg!
Daarna stelde Ajith voor (buiten het programma om) nog wat extra bezienswaardigheden te bekijken die echt de moeite waard waren. Via allerlei binnenwegen, die weer een duidelijk beeld gaven van de schade die de burgeroorlog en de tsunami teweeg hebben gebracht, kwamen we aan in Dambakolapatuna bij de gelijknamige tempel, die aan zee gelegen is. Dambakolapatuna is een eeuwenoude havenstad. Toen Arahath Mahinda het boeddhisme in 250 voor Christus naar Sri Lanka bracht, nam zijn zus, Theri Sanghamitta, een jaar later een scheut van een bodhiboom mee. Op deze plek staat nu de tempel Samudda-panasala (Jambukola Viharaya).
Toen een ritje naar het oude stadsdeel van Jaffna. Aldaar een zeer kleurrijke en prachtige tempel bekeken. Meestal moeten vrouwen op religieuze plaatsen bijv. een hoofddoek omdoen, maar hier moeten mannen zich aanpassen! Ze moeten namelijk zich ontdoen van hun shirt en met een bloot bovenlijf de tempel betreden! Ik heb hier natuurlijk een paar leuke foto's van gemaakt, maar die mogen van Henk en Henry niet bijgevoegd worden bij dit verslag!!!!
Op de terugweg naar het hotel vast in voren iets warms met vlees gegeten, want we weten niet wat vanavond de "vegetarische"pot schaft!
Al met al een leuke ochtend gehad.
Eind van de middag gaan we een bezoek brengen aan de Nullur Kandaswamy tempel, een paar honderd meter gelegen van ons hotel. Deze tempel is de mooiste hindoetempel van Sri Lanka. We zijn benieuwd!

• 26 Augustus 2016 - 13:07

Marleen:

Haha, toch nog een prachtige selfie van Henry! Opnieuw mooie foto's en verhalen. Wel indrukwekkend met al die oorlogs- en tsunamilittekens die zijn achtergebleven.
    Spijtig van het eitje, misschien gaat dat beter in het volgende hotel.