Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Bagan

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

07 September 2014 | Myanmar, Pagan

Vanochtend, na een zeer uitgebreid ontbijtbuffet, vertrokken om 08.30u. We werden in Bagan gedropped bij de plaatselijke markt. Hier werden vooral fruit en groenten verkocht, met daarnaast wat kraampjes met souveniers. Altijd weer leuk om even over heen te lopen.
Vervolgens begonnen we met ons bezoek aan Bagan met zijn duizenden pagodes. Dit is de voornaamste toeristische trekpleister van het land en één van de spectaculairste boeddhistische bezienswaardiheden van Zuidoost-Azië, vergelijkbaar met het tempelcomplex van Angor Wat in Combodja. Verspreid over een oppervlakte van 40 km2 vind je 2200 min of meer intacte heiligdommen en meer dan 2000 ruïnes.
Vaochtend hebben we een tour gemaakt door het gebied en een bezoek gebracht aan o.m de Shwezigon Paya, de Ananda Pahto en de Sulamani Pahto. Na de lunch zijn we weer even terug gegaan naar het hotel. Het was inmiddels behoorlijk heet geworden, dus lekker even afkoelen in het hotel.
Rond 16.30u kwam de chauffeur ons weer halen voor net volgende deel van de excursie. De beste indruk van het reusachtige aantal pagodes en ruïnes krijg je vanaf de bovenzijde van één van de stoepa's. Vooral bij zonsondergang.
Aangekomen bij de stoepa moesten we middels een hele hoge steile trap met smalle treden naar boven klimmen. Ikzelf vind een dergelijke klim niet heel leuk, maar ja, om iets te zien, moet je wel eens wat!
Inderdaad vanaf deze hoogte heb je een prachtig uitzicht over de omgeving! Het mooie licht van de zonsondergang hebben we net gemist! Helaas! Maar toch nog wel een paar aardige foto's geschoten.