Omgeving Hpa-An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Omgeving Hpa-An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Omgeving Hpa-An

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

26 Augustus 2014 | Myanmar, Hpa-an

Vandaag na een lekker ontbijtje, vertrokken om 08.00u.om de omgeving van Ha-An te verkennen. We werden verwelkomd door een aangenaam zonnetje en al snel liep de temperatuur op. Vandaag zal vooral in het teken staan van de grotten. De eerste die we hebben aangedaan is de Kawgun Grot. Een grot uit de zevende eeuw, met duizenden Boeddha's waaronder heel veel miniatuur Boeddha's uitgehakt in de rotsen. Voor we de tempel binnen gingen moesten we eerst langs de apenrots, waarbij we door een monnik werden uitgenodigd om in een klein "kapelletje" een groet aan Boeddha te brengen. Alleen Henk durfde hier naar binnen te gaan, waarbij hij door tientallen apen in de gaten werd gehouden!
Daarna met de auto naar de nabij gelegen Yathhypyhn grot over een hotse-knotse weg, vol met water en gaten. Deze grot was prachtig tegen de rotswand gelegen, met prachtige Boeddha's en in de grot ook een aantal stoepas's. Vanuit de grot hadden we een prachtig uitzicht over de omgeving met o.m. rijstvelden, omzoomd door karstbergen. Het volgende reisdoel was Kyauk Ka Lap. Een prachtig in het water gelegen stoepa, op een hoge rots in de vorm van een enorme "boomstam".
Na deze mooie stoepa nu iets heel anders: het Lonebini park: duizenden boeddha's in rechte lijnen uitgelijnd verdeeld over enorme oppervlakte. Heel bijzonder: iets wat je nergens anders ziet. Bij het park hoorde ook een grote vijver met daarover heen een koninklijke brug. Na al deze boeddhistische schoonheden was het tijd voor de lunch. Niet in ons eigen hotel zoals we verwacht hadden, maar in een soort foodcourt midden in het landschap gelegen, bestaand uit vele authentieke restaurantjes. Het restaurant dat ons werd aanbevolen had circa 4 tafeltjes omzoomd door plastic stoeltjes. Anneke moest zich beheersen om deze een grondige schoonmaakbeurt te geven. De menukaart bestond uit ca. 5 gerechten, waarvan we de noedels het meest aantrekkelijk vonden. Dat zoiets kan meevallen, bleek wel. Een smakelijk bord noedels met vlees en groenten en afgetopt door een ei was wel aan Henry en Henk besteed. De smaak van Anneke werd helaas overheerst door de wat smoezelige entourage, waardoor ze na 3 keer met haar vork door haar bord geharkt te hebben zei dat het voor haar wel genoeg was.
Toch jammer van zo'n copieuze maaltijd die later ca.. Euro 1,25 bleek te kosten.
Bij de eerste middagbestemming de KawKa Tawng grot hadden we onze eerste regenbui. De chauffeur stond gelijk met paraplu's paraat waardoor we de ca. 25 m naar de grot droog konden overbruggen. Jammer was dat de regen spelbreker was op de terugweg. We moesten de honderden uitgelijnde monniken buiten de poort vanuit de auto bekijken. Daarna Hpa-An bekeken, niet veel te zien: markt en een pagode. Om 16.00u terug in hotel, Gedoucht en koffertje gepakt voor morgen.
De Gouden Rots staat op het programma. We mogen maar beperkt bagage meenemen, aangezien we met de vrachtwagen boven naar de berg worden gebracht en daar 1 nacht blijven slapen. Om 07.30 vertrekken we. Kijken of we daar ook weer internet hebben!

• 26 Augustus 2014 - 19:39

Jan &Thea:

Wat een prachtige foto's en mooie verhalen we genieten volop mee.
    Wel een druk programma, jullie hebben toch vakantie?
    Gr van ons beide.

• 26 Augustus 2014 - 19:49

Ria En Johan:

Hallo daar Anneke, Henk en Henry! We zien het allemaal helemaal voor ons, want jullie schrijven erg beeldend! Het lijkt ons een geweldige reis, met behoorlijk wat beschaving.Ook in de zin van goed eetbaar voedsel en een paraplu waar nodig hihi. Wij liggen inmiddels op onze 4 zeildag op Lauwersmeer, zonder elektra of sanitair dus willen maar zeggen ....... verheugen ons op een prachtige sterrenhemel later.....nu slechts het gekabbel van het water. Vandaag 20 graden en in Zuid nl veel wateroverlast als de voorspellingen uitkomen. Dus uit mooi Friesland: hartelijke groet en we blijven jullie volgen.

• 29 Augustus 2014 - 13:50

F.Rompelman:

Hallo allemaal.prachtige reisverhalen en fotos, krijg ik regelmatig binnen.Ik vind ze iedere keer heel
    leuk om ze tebekijken en te lezen.Fred en Annie genieten er ook van.Groeten van ons.Oom Frits.