Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

18 Februari 2019 | Brazilië, Rio de Janeiro

18 februari 2019 Na het ontbijt werden we om 07.30u opgehaald voor onze excursie. Een eindje buiten de stad gekomen, reden we dwars door het grootste stedelijke natuurgebied ter wereld, het Tijucawoud, naar de top van de Corcovadoberg. Bovenop deze berg staat het wereldberoemde Christusbeeld, gelegen op 711 meter boven zeeniveau. Gelukkig dat Rodrigo, onze gids, besloten had vroeg op pad te gaan. Bij aankomst bij de kassa kon hij als één van de eerste kaartjes kopen. Het laatste deel naar boven moet je gebruik maken van de busjes van het park. We konden met het tweede busje mee. Na ons stond er al vrij snel een hele file voor de kassa. Boven aangekomen verbaas je je erover hoe groot dit beeld is. Het uitzicht over de stad is echt prachtig! Na een uurtje rond gekeken te hebben zijn we naar de wijk “Santa Teresa” gereden. In deze wijk wonen veel kunstenaars. Omdat het vandaag maandag is, waren de winkels en ateliers gesloten. Dit is ook de wijk waar nog een tram rijdt. We zijn in een leuk koffiezaakje koffie wezen drinken en Rodrigo had er iets lekkers bij geregeld! Helemaal goed! Toen richting centrum voor een stadwandeling. Allereerst hebben we de trappen van “Selarón” bezocht. De in Chili geboren Selarón verhuisde na een leven van reizen in 1983 naar Rio. In 1990 besloot hij de lelijke trap in de buurt van zijn huis te verfraaien. Met losse keramiektegels transformeerde hij de hele trap met 250 treden in een enorm mozaïek. Aan de voorkant van elke trede bevindt zich een uniek mozaïek dat voornamelijk uit blauwe en gele tegels bestaat. Aan beide zijden van de trap heeft Selarón een enorme verscheidenheid aan helderrode tegels aangebracht. In zijn mozaïeken heeft Selarón originele kunstwerken en tegels verwerkt die zijn gedoneerd door bezoekers uit de hele wereld. Op de Escadaria Selarón zijn meer dan 2000 tegels uit meer dan 60 landen aangebracht, waaronder ook een tegel met de afbeelding van Juliana samen met Beatrix en een tegel van de stad Haarlem” Vervolgens kwamen we langs de “Nieuwe kathedraal”. De kathedraal is door Edgar Fonceca ontworpen en tussen 1964 en 1979 gebouwd. Ze heeft een externe diameter van 106 m en een interne diameter van 96 m. Kenmerkend voor het gebouw zijn de vier kleurige glas in betonvensters van elk 64 m hoog die over de gehele hoogte van de kerk doorlopen. In het plafond worden deze vensters verbonden door een lichtend kruis. De kerk biedt plaats aan 20.000 mensen. De volgende kerk was de “Onze-Lieve-Vrouw van Candelária”, kortweg “Candelária” genoemd, een zeventiende-eeuwse barokke kerk. Kort daarna zijn we de “Koninklijke Portugese Bibliotheek” binnen gegaan. We hebben zelden zo’n prachtige bibliotheek gezien. De bibliotheek dateert uit 1810. Echt schitterend! Na de lunch stond een bezoek aan de “Suikerbroodberg” op de planning. De top van de berg waar je een prachtig uitzicht over de stad hebt, bereik je door het nemen van 2 verschillende kabelbanen. Na het afleggen van het eerste traject werd het steeds donkerder en mistiger. De Suikerbroodberg lag helemaal in de wolken. Rodrigo gaf aan dat de mist ook zo weer opgetrokken kon zijn en dat we maar gewoon verder naar boven zouden gaan. Eénmaal aangekomen op de top van de berg, begon het weer steeds minder te worden. Toen we na een tijdje wachten toch maar besloten hadden weer omlaag te gaan, bleek de kabelbaan een technische storing te hebben. Heel gezellig zo met zijn allen boven op die berg, zonder de mogelijkheid deze berg op een andere manier te verlaten!! We zagen ons zelf al vannacht op de vloer te moeten slapen. Het duurde meer dan een uur voordat de storing verholpen was en toen moesten er nog heel veel mensen naar beneden! Gelukkig zijn we toch nog voor donker teruggekeerd! Ach ja, wie reist, kan verhalen!