Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

17 Februari 2019 | Brazilië, Rio de Janeiro

17 februari 2019 Gisteravond zijn we om 21.00u opgehaald voor onze excursie “Rio by night”. Omdat over een paar weken het carnavalsfeest in Rio losbarst, was het thema van vanavond te ervaren hoe het fenomeen “Carnaval” hier onder de bevolking leeft. Hiervoor moesten we een eindje rijden. De chauffeur wist allerlei sluiproutes, zodat we niet voortdurend in het hectische verkeer vast kwamen te zitten. Tijdens dit tochtje zagen we vele mensen op straat, op terrassen in barretjes, kortom het leven begint hier pas ‘s avonds! Allereerst stopten we bij een barretje om de plaatselijke drankjes te proeven. Daarna zijn we doorgereden naar het stadion dat gebruikt wordt als carnavalsterrein. De lengte van 700 m van het stadion wordt gebruikt voor de verschillende parades. We mochten onderbegeleiding van de gids mee het stadion in en plaats nemen op één van de vele vrijwel volle tribunes. Mensen uitgedost in allerlei verschillende soorten kleding paradeerden zingend of muziekmakend over deze “weg”! Ook de duizenden mensen om ons heen waren aan het zingen, dansen en plezier aan het maken met elkaar. Het was een uniek gebeuren om dit midden tussen de bevolking mee te mogen maken! Rond 24.00u zijn we nog naar een bar met livemuziek gegaan om wat te drinken. Het leven begint hier dan pas. Volgens de gids gaat het leven hier op straat tot vroeg in de ochtend door! Wij waren rond 01.00u weer in ons hotel. Gelukkig was de klok een uur teruggezet in verband met wintertijd, dus een uurtje extra slaap. Voor ons was het niet nodig echt te nachtbraken! Vanochtend konden we tot 08.00u. uitslapen. Om 10.00u zouden we vertrekken voor een excursie naar een favela (sloppenwijk)in Rio. Onder begeleiding van onze gids van gisteravond werden we naar een favela gebracht. Daar werden we opgewacht door een mevrouw die daar als sociaal werkster werkzaam is. Favela’s liggen over het algemeen hoog gelegen. Al wandelend krijg je een goede indruk van de wijze waarop men leeft. Onze gids, die zelf is opgegroeid in een (andere) favela wist veel te vertellen. Smalle steegjes, niet afgebouwde huizen, terwijl de huizen van binnen wel afgewerkt zijn. De mensen hechten niet aan een mooi buitenaanzicht. Er zijn verschillende projecten gaande om de mensen op een ander spoor te brengen. Er wordt aandacht besteed aan het verminderen van criminaliteit, en scholing. Hierdoor hoopt men dat er meer mensen aan het werk kunnen gaan en een beter leven krijgen. In deze favela is hebben de meeste mensen werk, de huizen hebben elektriciteit, water en riolering. De laatste jaren zat er vooruitgang in wat de ontwikkeling van de arme bevolking betreft, maar de gids was sceptisch of deze ontwikkeling onder de leiding van de huidige regering door zal gaan. Het was een interessante en leerzame ochtend met een inkijk in het leven in een favela. Vanmiddag hebben we het rustig aangedaan. Het hotel ligt zo’n 100m van de Copacabana! Dat moet je natuurlijk ook ervaren! Het was warm, maar helaas geen helder weer. Het 8 kilometer lange strand ziet er prachtig uit. We hebben heerlijk over de gezellige promenade gelopen. Om de paar meter vind je een strandtentje en verkopers met allerlei souveniers, mensen zijn aan het sporten. Een leuke afsluiting van de middag. Straks even wat eten en niet te laat naar bed, want morgen vertrekken we om 07.30u voor een dagtour “Rio de Janeiro”