Jakar - Reisverslag uit Bumtang Tang, Bhutan van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Jakar - Reisverslag uit Bumtang Tang, Bhutan van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Jakar

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

22 April 2018 | Bhutan, Bumtang Tang

Dag 14,

Vroeg op vandaag! Na een prima ontbijt, zaten we om 07.00u in de bus met als eindbestemming Jakar. Een lange reis volgens Marc en niet exact aan te geven hoe lang de rit zou gaan duren. Naar verwachting 11,5 uur. Er is maar één weg naar Jakar! Dus uitwijken via een andere route is er niet bij!
De bus reed langs een kronkelige en smalle weg omhoog naar 3300m. Het eerste deel van de route was over het algemeen goed begaanbaar. Je kan zien dat er de afgelopen jaren en nu nog hard aan de reconstructie van de weg gewerkt wordt. Overal zie je vrachtwagens staan met bouwmaterialen om deze verbinding te voltooien. Onderweg kwamen we een half afgebrande Dzong tegen, die inmiddels weer gerestaureerd wordt. Op grotere hoogte signaleerden we onze eerste yaks. We werden ervoor gewaarschuwd deze dieren niet te dicht te benaderen, omdat ze nogal agressief kunnen zijn. Verder op onze route zagen we hele kuddes; een prachtig gezicht! Ook kwamen we op grote hoogte prachtige velden met rododendrons tegen, die in deze tijd van het jaar in bloei staan. Vele kleuren, vooral rood en wit. Ook de magnolia’s bloeien volop. Bijzonder om zo hoog in de bergen temidden van een bloemenpracht te rijden.
Kort voor de lunch kwamen we bij een uitzichtspunt, vanwaar we een prachtig zicht op de Trongsa-dzong hadden. Vanaf dit punt moesten we nog 12 km rijden om op ons lunchadres te komen, dat dicht bij de dzong ligt. Maar 12 km in de bergen gaat niet zo snel. De rit duurde nog ruim een half uur. Daarna lunchen! Na een prima lunch een korte tocht naar de Dzong, waar we om 14.30 uur moesten arriveren in verband met het tijdslot dat voor onze groep gold. In de Bumthangvallei werd het boeddhisme in Bhutan geïntroduceerd en om die reden is het nog steeds één van de heiligste plekken van het land. De dzong, die op 2200m hoogte ligt, is gebouwd in 1647 en later in de jaren daarop volgend uitgebouwd. Het is een architectonisch meesterwerk met zijn vele binnenplaatsen, doorgangen en 25 tempels. Helaas waren de tempels voor ons niet toegankelijk, zodat we het moesten doen met een rondwandeling door de binnenplaatsen, waar overigens genoeg moois te zien viel en door ons de nodige foto’s zijn gemaakt.
Na het bezoek aan de dzong hadden we nog een rit voor de boeg van ongeveer 3 uur naar Jakar. Dit deel van de route was grotendeels onder reconstructie, waardoor de geasfalteerde stukken op de vingers van één hand te tellen waren. Veel stukken waren modderig waardoor onze chauffeur met veel behendigheid en stuurmanskunst de bus door de bochten van de smalle weg moest loodsen, waarbij we soms stijle afgronden naast ons hadden. Enkele mensen in de bus stonden hierbij doodsangsten uit! Maar wij hadden het volste vertrouwen in onze kundige chauffeur. Op de pashoogte van ca 3300m hebben we een korte stop gemaakt. Toen we uiteindelijk het district Bumtangh bereikten werd het terrein vlakker en de weg beter. We kwamen prachtige huizen in een voor dit district kenmerkende bouwstijl tegen.
Uiteindelijk bereikten we na een lange vermoeiende dag ons hotel. Een prachtig hotel met een enorm grote, moderne kamer!

• 22 April 2018 - 18:55

Thea:

Tjonge dat was weer een onderneming om zo'n lange rit te maken.
    Maar de prachtige verhalen te lezen genieten jullie volop.
    Ga er zo mee door.
    Hele veilige reizen gewenst.
    Groet voor jullie van ons.