Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Anuradhapura

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

24 Augustus 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Dag 5, 24 augustus 2016

We hebben eindelijk weer internet. Gisteravond wilden we het reisverslag versturen, maar het internet was uitgevallen!
Vanochtend zaten we al vroeg aan het ontbijt. In verband met de hitte, stelde Ajith gisteren voor vroeg te vertrekken. Het is vandaag inderdaad erg heet (37gr.C), dus het was niet zo'n slecht idee van hem. De luchtvochtigheid valt wel mee, want het is aan deze kant van Sri Lanka nu het droge seizoen. Anuradhapura ligt aan een meer en niet aan zee, dus minder wind. Al bij al, het is erg heet (maar ja, in Nederland ook, dus daarom hoefden we niet in thuis te blijven).
Vanochtend zijn we vertrokken om 07.30u. Onze eerste excursie was een bezoek aan de "Ruwanweliseya". Een gigantisch grote witte koepel/stoepa. De koepel is 55m hoog en er zijn meer dan 100 miljoen bakstenen gebruikt. De koepel symboliseert de hemel, maar kan ook gezien worden als het hoofd van Boeddha. Langs de witte muur rond het terras, staat een groot aantal gebeeldhouwde, bijna levensgrote olifanten, genaamd "de olifantenmuur" die de dagoba lijkt te stutten net zoals de boeddhistische leer de wereld ondersteunt.
Honderden Srilankaanse vrouwen, mannen en kinderen komen 's morgens naar het complex om offers te brengen en te mediteren/bidden. Een heel bijzonder gebeuren om mee te maken! Ook staat hier de de heilige Bodhi-boom een belangrijk pelgrimsoord voor boeddhisten. De Sri Maha Bodhi was een loot van de oorspronkelijke boom waaronder Boeddha in de Indiaanse plaats Bodhgaya verlichting bereikte. Na ongeveer 2 uur rondgelopen te hebben,zijn we doorgereden naar Mihintale, de geboorteplaats van het boeddhisme in Sri Lanka. Henk en Henry zijn (in de hitte) helemaal de berg op geklommen om de daarboven gelegen "Kantaka Cetiya", "Dhatu Ghara met de tafels van Mihintale" te bekijken. Ikzelf ben beneden bij Ajith gebleven. Je moet nl. bij iedere heilige plek je schoenen uittrekken. Aangezien ik tijdens de wandeling in Negombo een paar blaren onder mijn voeten heb opgelopen, is dit niet de fijnste manier van lopen!
We zijn op dit moment weer terug in ons hotel om de hitte te mijden en wat te relaxen (zelfs Henk!!) We zullen vandaag waarschijnlijk niet echt wat ondernemen, dus het verslag van vandaag zal hierbij blijven!
Morgen reizen we door naar Jaffna!

• 24 Augustus 2016 - 17:04

Frans Duijf:

Al enkele dagen jullie met foto's verluchtigde belevenissen gevolgd. Het kan niet anders of jullie zijn weer een ongelooflijk mooie reis aan het maken.
    Pas wel op, 37 graden is behoorlijk veel. Wij puffen nu binnen tussen de ietwat koelere muren.
    Nog veel genoegen toegewenst. Ook van Josien.

• 25 Augustus 2016 - 19:21

Erica:

Prachtige foto's en mooie verslagen!
    Super leuk om weer met jullie mee te mogen reizen :)

Veel reisplezier en kalmpjes aan saampies en vooral genieten!

Liefs uit Lemelerveld