Gangtok - Reisverslag uit Gangtok, India van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Gangtok - Reisverslag uit Gangtok, India van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Gangtok

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

16 April 2018 | India, Gangtok

Dag 8, Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Kalimpong voor een bezoek aan het Rumtekklooster. Rumtek ligt ongeveer 24 km van Gangtok. Door de slechte en smalle weg toch weer een rit van anderhalf uur. De weg is zo smal, dat 2 auto’s elkaar nauwelijks kunnen passeren. Vaak moet de bus weer een stukje achteruit, vooruit, wachten, bijdraaien, maar hoe smal de weg ook is, het lukt eigenlijk altijd! Niet te veel kijken, want naast de weg is geen afzetting of muurtje en de afgrond is diep! Maar we hebben een geweldige chauffeur! Het Rumtekklooster werd gebouwd door de leider van de boeddhistische Kagyupa-sekte, die na de Chinese invasie van Tibet in Sikkim werd toegelaten. Hij kreeg het beheer over land en stichtte Rumtek in de jaren zestig. Uit veiligheidsoverwegingen wordt het klooster bewaakt. Bij binnenkomst moet je in het bezit zijn van een permit, paspoort wordt ingenomen tot het moment je het klooster verlaat, tassen worden gecontroleerd. Gelukkig hebben wij Marc hiervoor, die alles goed regelt! Bij terugkomst in Gangtok, heeft de bus ons afgezet bij het Instituut voor Tibetologie, een klein museum met een kostbare verzameling Tibetaanse boeken, schilderijen en rituele voorwerpen. In de nabijheid van het museum bevindt zich de stupa “Dodrul”. Een kleine klim bergopwaarts, maar leuk om te bekijken. Toen was het tijd voor koffie met iets lekkers. Met de taxi richting centrum. Na de koffie een wandeling gemaakt door de stad, langs de enige kabelbaan van India en uitzichtpunt. We wilden vandaag bijtijds eten. We besloten vanavond bij restaurant “Chopstick” te gaan eten. We hadden de menukaart al gekregen, maar toen Henry van een toiletbezoek terug kwam, vroeg hij of we toch maar ergens anders konden gaan eten! Hij had na dit bezoek er niet erg veel vertrouwen in dat we morgen zonder darmproblemen in de bus zouden kunnen zitten. Toch maar het restaurant verlaten en een nieuwe poging gewaagd bij restaurant “Golden dragon wok”. Hier hebben we lekker gegeten. Na het eten wilden we met de taxi terug naar het hotel. Een prijsafspraak gemaakt met de taxichauffeur. Prima, op weg! Maar de taxichauffeur nam de verkeerde weg en zei toen dat de rit de helft meer moest kosten! Aangekomen bij het hotel hield hij vol dat hij meer geld wilde hebben. Wij wilden hem het geld geven dat afgesproken was, maar daar ging hij niet mee akkoord en ging mee het hotel binnen. De receptionist van ons hotel zei dat wij naar boven moesten gaan en dat hij het probleem zou oplossen. Ik ben later nog even naar de receptie gelopen, omdat we vonden dat het ons probleem was. Hij zei dat hij met de taxichauffeur gesproken heeft en dat het opgelost was. Vervelend eind van een mooie dag!

• 16 April 2018 - 18:42

Ria:

Wat een mooie reisverslagen weer van jullie geweldige en ook wel spannende reis! Natuurlijk zijn we ook heeeel erg nieuwsgierig naar de foto's van de laatste dagen (die apen........? Wel schrikken ook Anneke?) Jammer: zo'n taxichauffeur te treffen en het dan als hoog spel door te zetten.....nu heeft hij niets en jullie een vervelende ervaring. Dan is het: even kauwen en snel uitspugen.
    Lijkt het eten eigenlijk op Indisch eten of is het zo'n beetje onherkenbaar..........? Bij "wok" stel ik me voor, dat jezelf mag aanwijzen wat er zoal in gemikt wordt?
    Ontzettend veel plezier weer en bedankt voor het "meeliften". Veel hartelijke groeten,

Johan en Ria

• 16 April 2018 - 18:59

Frans:

Mooi verhaal wederom. En jawel, spannende verwikkelingen en veel gedoe. Knap dat jullie je poogt stijf gehouden hebben waardoor de taxichauffeur zijn trekken thuis heeft gekregen. Overigens, geheel terzijde en dus erg belangrijk: je moet wel oppassen met het afgeven van je paspoort. Het levert het gevaar op van identiteitsfraude, vooral omdat je BSN erop staat...
    Veel genoegen de komende dagen en ik ben weer benieuwd naar jullie volgende ontboezemingen en foto’s natuurlijk. Josien ook. Hartelijke groet. Frans

• 16 April 2018 - 21:57

Clemens:

Jullie zijn volgens mij weer helemaal in jullie element: avontuurlijke reis met de nodige verrassingen, waaronder ook de maaltijden. Geniet ervan!

• 17 April 2018 - 07:08

Jan En Anneke:

Wat een avontuurlijke reis!! Prachtige foto's. Nog heel veel mooie ervaringen. We leven mee!! Groet van ons.