Van Debre Markos naar Addis Abeba en huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Debre Markos naar Addis Abeba en huis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Debre Markos naar Addis Abeba en huis

Door: Annke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

28 Januari 2020 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 22 en 23, 27 en 28 januari 2020

Dag 22,

Vanochtend vroeg uit bed! Vertrek 06.00u. Een lange reisdag voor de boeg waarbij we rekening moeten houden met hele slechte bergachtige wegen, en met het op tijd moeten aankomen in Addis Abeba. Onze groep zal wat vertrektijden betreft uiteenvallen. Drie verschillende vluchten/vertrektijden. Uiterste tijd in Addis Abeba: 18.00u. Dankzij onze uitstekende chauffeur Ashū kwamen we om 17.00u aan. Er stonden 4 dagkamers voor ons klaar, waar we beurt om beurt gebruik van konden maken om even te douchen en onze koffers “reisklaar” te maken.
Om de lange reisdag toch hier en daar te onderbreken hadden we een koffiestop en een lunchstop. Heleen had al naar het restaurant doorgebeld wat iedereen wilde eten, zodat de lunch vlot kon verlopen. Want in Ethiopië gaat niet alles even efficiënt.
‘s Ochtends hadden we een tussenstop bij de Kloof van de Blauwe Nijl, die een ingesleten diepte heeft van 1400m. Om de benen te strekken hebben wij een wandelingetje gemaakt over de oude brug, terwijl Ashū via de nieuwe brug reed.
Aan het eind van de kloof heeft hij ons weer opgepikt.
Na de lunch stond nog een bezoek aan het klooster van Debre Markos Libanos op het programma. Dit klooster dateert uit de 13e eeuw en is één van de meest heilige plekken van Ethiopië. Het wordt gebruikt als pelgrimsoord en is ook een leerschool voor jonge kloosterlingen. Daar aangekomen werden we rondgeleid door het kloostermuseum door een priester. Bezoek aan de kerk was in verband met de tijdsdruk waaronder we stonden niet mogelijk. Jammer, maar helaas!
Na aankomst in Addis hebben we gedoucht en lekker gegeten. Intussen hebben we 4 reisgenoten uitgezwaaid: twee voor vertrek naar Brussel en twee voor vertrek via Rome naar Amsterdam.
Wijzelf, de overige zes en onze reisleidster Heleen werden om 22.30u. opgehaald voor vertrek naar de luchthaven.
Alle formaliteiten op de luchthaven verliepen soepeltjes, we vertrokken op tijd voor onze vlucht naar Istanboel en Istanboel Amsterdam. Rond 13.30u landden we op Schiphol. Tijdens het typen van dit verslag zitten we weer in de trein huiswaarts.
We kunnen terugkijken op een prachtige reis door toch wel twee hele verschillende delen van Ethiopië: de stammen in het zuiden en het culturele noorden. Vooral de zeer afwisselende en indrukwekkende natuur heeft ons zeer verrast! De mensen zijn vriendelijk, mooi en kleurrijk! De hotels zijn niet te vergelijken met onze norm: eenvoudig, de electra valt zo nu en dan uit, lekkende kranen, geen water of een paar druppels, meestal wel internet, maar te zwak om foto’s te verzenden, personeel is over het algemeen niet meedenkend, toiletten onderweg vaak vies of niet aanwezig.
Als je hierover heen kan stappen is een reis naar Ethiopië schitterend en is niet te vergelijken met een ander land in Afrika! Het land is zeer authentiek; wij hebben ons drie weken lang toeschouwer in een prachtig “openluchtmuseum” gewaand.

Als laatste wil ik iedereen die gereageerd heeft op het verslag heel hartelijk bedanken.
Na thuiskomst zal ik de foto’s nog even plaatsen bij de dagverslagen!

• 29 Januari 2020 - 09:59

Ankie En Henri:

Beste Anneke en Henk.
    Wat was dat een prachtig reisverslag je kunt wel schrijfster worden gewoon perfect .
    We hebben het met plezier gelezen bedankt daarvoor.
    met vr. gr. Ankie en Henri.

• 02 Januari 2024 - 01:02

Hilgien:

Prachtig om de reis mee te kunnen lezen, om een idee te krijgen van Ethiopie, dank!