Van Konso naar Yabela - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Konso naar Yabela - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Konso naar Yabela

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

15 Januari 2020 | Ethiopië, Yabēlo

Dag 10, 15 januari 2020

Na een smakelijk ontbijtje vertrokken we om 08.00u richting Yabelo.

Het was weer een mooie rit door een savannegebied. We zagen vele acaciabomen (deze bomen geven altijd het echte Afrika gevoel) kamelen, apen en heel bijzonder: een grote groep gieren! Heel opvallend was dat we minder geiten en koeien op de weg zagen.

Rond half twaalf kwamen we aan bij ons hotel voor vannacht. Heleen heeft ons er al dagen op voorbereid dat dit hotel zeer basic is en het minste hotel van de reis is! We hadden ons al op het ergste voorbereid!

Het is inderdaad erg simpel, maar lang niet zo erg als het hotel dat we 2 jaar terug hadden op de grens van Noord-India/Butan. Dus het valt mee!! Na het inchecken, het wegzetten van onze bagage en een kopje koffie gingen we weer op pad. Een bezoek aan El Sod stond op het programma, ongeveer 90 km vanaf ons hotel. De weg ernaar toe was een lange goed geasfalteerde weg! In de buurt van het dorp zijn we op een rustige plek gaan picknicken. Heleen had er voor gezorgd dat er buiten de blokjes kaas, pindakaas en nutella, broodjes, tomaten en gekookte eieren waren. Het was weer een gezellig en lekkere lunch.

Het dorp kijkt uit op een krater van 800 meter diep, de El Sod krater. Het zoutmeer in de krater dient voor de winning van grote hoeveelheden zout. We konden een afdaling maken naar het meer. Ik had van te voren al bedacht niet mee te gaan omdat ik het i.v.m. mijn beenklachten van afgelopen maanden niet aandurfde. Henk wilde wel een poging wagen, maar kwam ook na een kwartier terug. Uiteindelijk zijn er maar 4 mensen uit onze groep naar beneden gegaan.

Het grootste deel van de achterblijvers zijn het dorp ingegaan. Meteen stormen er massa’s kinderen op je af en blijven je achtervolgen. Ze waren echt irritant!

Op een gegeven moment had er iemand een “barretje” ontdekt en hebben we met elkaar daar wat gedronken. De kinderen werden hier geweerd, zodat we even rustig konden zitten.

De afdaling en klim weer naar boven neemt ongeveer 2 en half uur in beslag. De niet-klimmers vonden het na anderhalf uur wel genoeg in dit dorp. Heleen heeft geregeld dat wij met 3 auto’s terug konden rijden en dat de laatste 4 later met de overgebleven auto naar het hotel zouden gaan.

Morgen reizen we door naar Awassa.