Jinka - Reisverslag uit Jinka, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Jinka - Reisverslag uit Jinka, Ethiopië van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Jinka

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

14 Januari 2020 | Ethiopië, Jinka

Dag 8, 13 januari 2020

Vanochtend hebben wij op het terras van het hotel een eenvoudig ontbijt genuttigd. Brood, pindakaas, jam en wat scrumbled eggs, begeleid door drabbige koffie. Over het algemeen is het ontbijt nog wat uitgebreid met wat pannenkoekjes en sap. Ze hebben hier een andere manier van koffie zetten, maar over het algemeen is de koffie hier lekker.
Het begon een beetje te regenen. ‘s Ochtends en ‘s nachts valt er zo nu en dan wat regen, maar de zon komt rond 09.00u dan weer tevoorschijn.
Het was een onrustige nacht. De hele nacht was er priestergezang te horen. Bepaalde tijden in het jaar wordt dit ten gehore gebracht. Ook vannacht staat dit op de planning!!!!!!
Vandaag stond een bezoek gepland aan de Mursi stam. Om deze stam te bereiken moesten we een rit van zo’n 2 uur, dwars door het Mago National Park maken. Dit is één van de meest afgelegen natuur gebieden van Ethiopië. Een prachtige rit door de natuur, met uitzicht op bergen en glooiende heuvels. Maar in tegenstelling tot de voorstelling die de meeste mensen over Ethiopië hebben (droog en dor) zijn de bergen dicht begroeid. Overal is het groen!
De gids van vandaag is, in verband met de veiligheid, vanaf Jinka, met ons meegereden. De Mursi is een kleine volksstam van ongeveer 4.000 mensen. De meeste vrouwen van deze stam dragen kleischotels in hun onderlip. Volgens sommigen, was dit vroeger de manier om de vrouw onaantrekkelijk te maken voor slavenhandelaars, volgens anderen een teken van schoonheid of sociale status. De vrouwen maken op jonge leeftijd, zodra ze gaan menstrueren zelf hun onderlip los, eerst een klein stukje voor een klein schoteltje en steeds weer een stukje verder totdat er schotel inpast ter grootte van ons “koffiekopschoteltje”. Vooral de mannen beschilderen hun lichaam met een witte kleurstof. Verder versieren vrouwen zich met dikke, opzichtige lidtekens op hun huid en bijzondere oorversieringen. Nog een bijzonderheid: ter aanvulling op hun voeding “tappen” ze bloed af van hun koeien en mengen dit met melk. Dit drankje wordt ‘s ochtends opgedronken voor de extra voedingsstoffen!!! De Mursi stonden bekend als een agressieve stam, waar een mensenleven buiten hun gemeenschap niet telde. Door de overheid is het sinds de laatste jaren verboden wapens te dragen. Het dorp dat wij bezochten staat als tolerant bekend.
Na ontvangst door het dorpshoofd maakten wij een rondleiding door hun dorp. Daarbij was gelegenheid voor het maken van foto’s en het kopen van een souvenir. Gelukkig kon Heleen de kosten voor het maken van de foto’s weer “afkopen” door het afdragen van een vast bedrag. Dit voorkomt toch heel veel problemen!
Daarna dezelfde weg weer terug richting hotel. Onderweg zagen we onder meer apen, vele vlinders, bijzondere vogels en een paar “dikdiks” een klein antilopesoort.
Vlak voor onze aankomst moest onze chauffeur nog even met de auto door de “wasstraat”: we moesten de ramen van de auto dicht doen en vervolgens reed hij de auto de rivier in. Er stonden jongens klaar die met enorme kracht emmers water tegen de auto gooiden en met doeken de auto poetsten. Dat deden ze met zoveel emmers tegelijk dat je het gevoel had echt in een wasstraat te zijn. Leuk om zo’n African carwash mee te maken. Bij aankomst bij ons hotel voor de lunch bleek onze auto een lekke band te hebben; inmiddels de vijfde bij onze 4 auto’s binnen enkele dagen. Geen wonder met de ruwe wegen.
Na de lunch stond een bezoek aan het Ari-volk op het programma. Deze stam woont vlakbij Jinka. Na een ritje van 10 minuten hadden we hun dorp bereikt.
Dit is één van de eerste stammen, die missionarissen toegelaten heeft en minder traditioneel zijn dan de stammen die we tot nu toe bezocht hebben. Ze zijn al enigszins “verwesterd”, en noemen zichzelf de meest geciviliseerde stam. Ze dragen t-shirts, korte broeken en jurken. Ze leven vooral van de veeteelt. Na een rondleiding door hun dorp, wederom begeleid door een grote groep kinderen, zijn we weer teruggegaan naar het hotel voor eigen invulling van de tijd.
Nb: helaas lukt het hier nog steeds niet om foto’s bij de verslagen te plaatsen. Zodra dit kan worden onze verslagen voorzien van fotomateriaal.

• 14 Januari 2020 - 17:57

Jan En Anneke:

Wat een avonturen en culturen maken jullie mee. Prachtig en teveel denk ik om te onthouden!!
    Dank voor het boeiende verslag! Nog veel mooie dagen gewenst.
    Groetjes van ons.