Calcutta - Reisverslag uit Calcutta, India van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Calcutta - Reisverslag uit Calcutta, India van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Calcutta

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

28 April 2018 | India, Calcutta

Dag 20,

Al weer de laatste dag voor onze terugreis! We werden om 8.30 u. opgehaald voor onze citytour! Met de bus richting bloemenmarkt. Deze markt wordt dagelijks gehouden. Het is enorm kleurig schouwspel.
Vervolgens doorgereden naar “Howrahbridge”. Een brug over de “Hooghlyrivier, die de steden Calcutta en Haora met elkaar verbindt. Het is de drukste brug ter wereld. Dagelijks passeren er tienduizenden auto’s, riksja’s, ontelbare voetgangers en andere voertuigen. Vandaag was het relatief rustig omdat het zaterdag was.
Daarna hebben we een wandeling gemaakt door een wijk met allemaal werkplaatsen waar beelden van klei gemaakt worden. Niet alleen van goden, maar ook van beroemde personen, zoals moeder Theresa en Gandhi.
Ons volgende bezoek was de “Jain tempel”. Een hele beroemde Tempel voor aanhangers van het Jaïnisme (oude Indiase religie) in Calcutta, gebouwd in 1867. De tempel is rijkelijk gedecoreerd met gekleurde stenen, spiegels en marmer.
Ook hebben we de wijk bezocht waar allemaal boekwinkeltjes gehuisvest zijn. Hier kan men allerlei soorten boeken kopen, zowel lees- als studieboeken.
Toen was het tijd voor koffie! Onze gids nam ons mee naar een een heel oud koffiezaakje, waar vooral de plaatselijke bevolking koffie komt drinken en hapje komt eten. Een gelegenheid die je zelf hard voorbij zou lopen, maar boven gekomen zag het er netjes uit en de koffie was prima te drinken.
De “Kalitempel”, een Hindoetempel, is een plaats waar godin “Kali” ,die de mensen beschermt tegen kwalen, vereert wordt. Omdat het vandaag zaterdag is, is het immens druk! De tempel zelf zijn we niet ingegaan, maar het was heel bijzonder te zien, hoeveel mensen er opeen gedrukt in lange wachtrijen staan voor een tempelbezoek!
Rond het middaguur werden we naar een Indisch restaurantje gebracht, waar we heerlijk hebben gegeten. Als dessert kregen we “dame blanche”. Ons eerste ijsje in India!!
Als laatste hebben we een wandeling gemaakt langs de oever van de “Ganges”.
In tegenstelling tot Varanasi, mag hier niet gebaad worden. Ook mogen hier geen rituele verbrandingen van stoffelijke overschotten gedaan worden. In dit deel van India worden de mensen op onze wijze gecremeerd.
Rond 16.00u waren we weer terug bij ons hotel.
Morgen worden we om 06.00u opgehaald. 09.45u vliegen we via Dubai weer terug naar Amsterdam.
We kunnen terugkijken op een prachtige reis! Een ieder die gereageerd heeft op ons verslag wiilen we hierbij hartelijk danken!

• 28 April 2018 - 18:57

Marleen:

De laatste drie dagen kreeg ik geen mail meer dat er een reisverslag klaar stond, vreemd. Maar gelukkig weet ik dat het verslag iedere dag geplaatst wordt en lees ik het met plezier. Ik ga het verslag straks missen, maar gelukkig zijn jullie er dan zelf weer om mooie verhalen te vertellen.
    Hoe anders is India weer! De hectiek en chaos. En die kleien beelden zijn zeker niet klein! Levensgroot of niet?
    Een goede terugreis gewenst en liefs van ons! Tot snel!

• 29 April 2018 - 10:42

Wim:

Heel hartelijk dank voor jullie verslagen, ik heb ze met zeer veel plezier gelezen. BEDANKT!

• 30 April 2018 - 11:55

Hans Van Brummelen:

Bedankt voor de mooie foto's en verslagen, leuk om mee te reizen. Goede reis terug!

• 30 April 2018 - 18:12

Patricia:

Heel erg leuk weer om jullie zo te volgen. Heb genoten van de verhalen en foto's. Jullie dank je wel!!!

• 30 April 2018 - 19:23

Thea:

Wat hebben we genoten van jullie verhalen en de schitterende foto's.
    Geweldig,dank jullie wel.
    Goede vlucht terug gewenst.
    Groet Jan en Thea.