Darjeeling - Reisverslag uit Darjeeling, India van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Darjeeling - Reisverslag uit Darjeeling, India van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Darjeeling

Door: Anneke/Henk

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

13 April 2018 | India, Darjeeling

Dag 5,

Vandaag hebben we een “excursiedag”. Om 09.00u zijn we lopend naar het station van Darjeeling gegaan. We starten met een treinrit van Darjeeling naar Ghoom met de lokale ministoomtrein, ook wel de “toy train” genoemd. In het station kon je al een kijkje nemen hoe de locomotief “op stoom”gebracht wordt.
Het treintje gaat dwars door het centrum van Darjeeling, bergopwaarts naar Ghoom. Het was een leuke ervaring.
Aangekomen in Ghoom stonden er een aantal mini-busjes voor onze groep klaar, om ons naar “Yicha Choeling”, het oudste klooster van Ghoom te brengen. Een klein klooster, maar wel de moeite waard voor bezichtiging.
Vervolgens werden we afgezet bij de dierentuin van Darjeeling, waar in hetzelfde park ook het “Mountaineering Institute” gevestigd is. We konden zelf een keuze maken wat we wilden bezoeken. Aangezien we geen plannen hebben, ooit een berg te beklimmen, hebben we maar gekozen voor een bezoek aan de dierentuin. Hier leven een aantal zeldzame diersoorten, zoals een sneeuwluipaard en de rode panda. De sneeuwluipaard hebben we gezien, maar de rode panda had zich helaas in zijn hokje verstopt.
Een eindje buiten de stad ligt het Tibitan Refugee Self Help Center. Dit centrum werd in 1959 opgericht om de Tibetanen op te nemen die tijdens de Chinese invasie met de Damai Lama waren uitgeweken. Het “Center” is bijna uitgegroeid tot een volwaardig dorp, waar we de traditionele ambachten van de bewoners konden zien, zoals tapijtknopen en wolspinnen.
Daarna stond een bezoek aan de één van de grootste theeplantages van Darjeeling op het programma. Hier kregen we uitleg over de verwerking van thee na de pluk. Het was echter door de manier van presentatie niet echt boeiend te noemen!
Rond 15.30u werden we in de stad afgezet. Mooie aanleiding om weer een bezoek te brengen aan de plaatselijke patisserie voor een kopje koffie met iets lekkers. Tegelijkertijd wat broodjes gekocht voor ons ontbijt van morgen.
Bij terugkomst op onze kamer, werden we verrast door een aantal bavianen die via ons balkon naar beneden klommen om zich tegoed te doen aan de planten op het balkon beneden ons! Bijzonder zo in hartje stad!
Zo eten en vroeg naar bed. We vertrekken morgen om 07.00u richting Pelling, onze volgende bestemming. Dus vroeg uit de veren!

• 13 April 2018 - 21:15

Thea:

Dat is weer een indrukwekkende dag geweest voor jullie.
    Ja Anneke onze opa was ook machinist op een stoomtrein weet
    Je vast nog wel de verhalen van onze moeders.
    Eigenlijk een ontzettend zwaar werk voor de vrouwen wol spinnen en
    tapijt knopen het laatste wel kunstig.

We genieten weer van jullie ontzettend mooie reis verslagen.
    Geiet weer verder allen.
    Groeten voor jullie.