Salento en Valle de Cocora - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Salento en Valle de Cocora - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Salento en Valle de Cocora

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

10 Augustus 2017 | Colombia, Armenia

Dag 11

Na een lekker ontbijtbuffet, zijn we om 08.30u vertrokken richting Salento. Na een rit van 5 kwartier kwamen we aan in het centrum van Salento. Drie "Jeep Willys" (kleine jeeps waar 7 personen in kunnen) stonden al klaar voor onze groep. Nadat iedereen zich hierin gehesen had gingen we op weg naar Valle de Cocora, gelegen in het zuidelijk deel van Parque Nacional Natural Los Nevados. Valle de Cocora is bekend om zijn open landschap waar "waspalmen" als sprieten de lucht in schieten.
Na ongeveer 20 minuten kwamen we aan in Cocora. Hier vandaan begon onze wandeling, gestaag klimmen naar een prachtig uitzichtpunt. Na zo'n 45 minuten zei Stefan, dat het volgende traject zwaarder zou worden met steile klimmen en afdalingen. Ikzelf heb besloten niet verder te lopen, Henk is met een aantal reisgenoten verder gaan wandelen. Na een tijdje van het uitzicht genoten te hebben ben ik, samen met een aantal anderen uit de groep weer afgedaald naar Cocora.
Het was een prachtige tocht, landschappelijk gezien heel uniek. De waspalmen hebben een hoogte van ongeveer 50 meter en kunnen soms zelfs 60 meter worden. Deze palmen kunnen een leeftijd van wel 200 jaar bereiken. De jonge aanplant wordt helaas bedreigd door " plukkers" die de bladeren gebruiken voor kerkelijke rituelen. Mede daarom is het gebied inmiddels door de Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed.
Nadat iedereen teruggekeerd was, zijn we met de jeeps weer teruggereden naar Salento.
Eerst maar eens lekker aan de koffie en vervolgens het stadje bekijken. Salento is bekend om zijn kleurrijke huizen. Een echte toeristische trekpleister. Dit is ook te zien aan de vele souvenierwinkels.
Na lekker rond gekeken te hebben, zijn we we terug gereden naar ons hotel. Het merendeel van de groep gaf er de voorkeur aan halverwege de middag terug te zijn in het hotel om nog wat te kunnen zwemmen en te relaxen in onze prachtige accomodatie.
Achteraf bezien, niet zo'n slecht idee, want morgenochtend vertrekken we om 07.30u richting Medellin. Dus vroeg uit de veren!!