Popayan - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Popayan - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Popayan

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

07 Augustus 2017 | Colombia, Popayán

Dag 8

Vandaag stond een bezoek aan een traditionele Colombiaanse boerderij (finca), genaamd Tierra Activa, op het programma.
Om 8.30 u. vertrokken we. De boerderij was ook gelegen in San Augustin, maar hoog in de bergen. Via een hobbelige drassige en stijle weg gingen we naar boven. Echter de bus kwam vast te zitten. Gelukkig zaten we zo'n 150m van het huis af, dus dit was te lopen. We werden ontvangen door de vrouw des huizes. Tijdens ons bezoek zouden we uitleg krijgen over het leven op de boerderij, het proces van koffie en een workshop "hoe kook ik Sancocho" (de nationale soep). We werden ontvangen met een, hoe kan het anders, kopje koffie! Na de koffie kregen we al wandelend uitleg over de planten, (waaronder koffie), fruitbomen en groentes, die zij telen. De vrouwen in de omgeving hebben een coöperatie opgericht om de opbrengsten van de oogst te verhandelen.
Na terugkomst stonden de ingrediënten voor de soep en maaltijd klaar en we werden met zijn allen aan het werk gezet. Groentes snijden, sinaasappels persen etc. Intussen stond "oma" achter het fornuis. Nadat alle voorbereidingen klaar waren kregen we, door de man des huizes, uitleg over het koffieprocedé. Alles wordt hier nog op de traditionele manier gedaan. Zo ook het branden van de koffie. Houtvuurtje, daarboven een grote metalen bak met roer. De koffie moet voortdurend gekeerd worden, zodat deze niet verbrandt. Na de lunch kon je natuurlijk de koffie kopen! Omdat we net te horen kregen, dat het Nederlandse dames voetbalteam kampioen was geworden kregen alle dames een sinaasappel. Even later werd er een groepsfoto gemaakt, waarbij de dames de sinaasappel in de hand moesten houden als teken van Oranje!!
Daarna was het tijd om afscheid te nemen van de uitermate vriendelijke familie.
Rond. 13.00u zijn we vertrokken richting Popayan. Een weg dwars door de Andes, dwars door de zeer dichte jungle, waar voorheen de FARC zich bevond. Op onze eerdere reizen hebben we niet eerder zo'n ondoordringbare en woeste jungle gezien. Aan het begin van de weg is er altijd nog een controlepost gestationeerd. De weg is ook in zeer slechte staat, dus langzaam rijden door modder langs kuilen en gaten en veel gehobbel!!! Maar ja, we zijn in Colombia
Uiteindelijk kwamen we rond 19.00u aan bij ons hotel, 125 km-6 uur gereden!!!
Het hotel is simpel maar netjes, maar wel in het centrum van Popayan!
Morgen de stad verkennen en nu slapen!