Van Nuwara Eliya naar Tissamaharama - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Van Nuwara Eliya naar Tissamaharama - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Van Nuwara Eliya naar Tissamaharama

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

04 September 2016 | Sri Lanka, Tissamaharama

Dag 16, 4 september 2016

Vanochtend toen we de gordijnen opdeden, regende het! Gisteravond hebben we de fleecevesten aangedaan, zo koud was het! Nuwara Eliya ligt hoog in de bergen en het regent vaak en vanochtend dus ook! We waren blij, dat we ons niet hadden ingeboekt voor de excursie naar "Horton Plains", een wandeltocht van 9 km.
Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Tissahamarama. Een prachtige groene route, via Ella, een hele drukke plaats die aangedaan wordt door m.n. backpackers.
Koman wist een leuk terras met een prachtig uitzicht waar we koffie gedronken hebben. Ook hebben we een stop gemaakt bij de "Rawana watervallen". Hier waren veel locals aan het "badderen".
Voor vanmiddag hadden we de excursie naar het Yala-Nationalpark geboekt. We waren in de veronderstelling, dat het Yalapark in de maand september gesloten is (dit i.v.m. de droogte), maar Koman zei dat sektor III van het park wel toegangelijk is. Alleen de toegang tot dit gedeelte ligt op een grotere afstand van de normale toegangspoort.
Even een stop gedaan bij een supermarkt om wat te eten te halen. Om 14.00u stond de jeep klaar! Het Yalapark is qua natuur weer heel anders dan het Wilpattu en Kaudullapark. Het eerste gedeelte van het park is niet bijster bijzonder, maar hoe verder je reed, hoe mooier het werd! Meertjes, open vlaktes met bomen die Henk en mij deden denken aan de "deadvalley" in Namibië. Het eerste uur zagen we niet veel dieren, alleen een paar enorme krokodillen in het meer, apen, pauwen en herten.
Opeens riep Henry: stop!!!! En ja hoor, we hadden weer geluk! Een luipaard kwam uit de bosjes en ging op zijn gemak zitten, klom even later in de boom, kwam er weer uit en ging weer lekker liggen. Even later kwam haar "man" uit de bosjes, begroette haar en ging lekker bij haar liggen! En dit op een afstand van zo'n 15 meter van onze jeep!
Ze lagen ons allebei te begluren op een manier of ze zo bij ons in de jeep zouden springen! Volgens de ranger was de kans hierop niet zo groot, wel als je je buiten de jeep zou begeven. Dan zouden ze je meteen grijpen! Het was weer een heel bijzondere evaring!
De rest van de tocht hebben we buiten een prachtig landschap niet veel aan dieren gezien: een dik konijn(komen hier niet veel voor), diverse vogelsoorten!
We vonden het jammer dat we geen olifanten gezien hebben, maar toen we uit het park kwamen na onze toer van 4 uur, zei Koman dat de jeep ons nog wel een eindje op weg zou brengen naar het hotel, omdat tegen schemertijd ook nog wel eens olifanten op de weg verschijnen! Ineens zagen we wat auto's stoppen en een olifant langs de kant van de weg staan. Hij kwam richting onze jeep en zijn slurf ging richting de kant waar wij zaten (is open ruimte!) We stonden oog in oog met de olifant! Toen schoten we toch maar even naar de andere kant van de auto.
Wat bleek? Deze olifant wist precies het tijdstip dat de jeeps "huiswaarts" keren en dat ze dan een banaan van de rangers krijgen! Leverde wel een leuke afsluiting van de middag op!
Inmiddels hebben we heerlijk gegeten in ons nieuwe hotel. Wederom een prachtig hotel! Helaas maar voor 1 nacht. Morgen rijden we door naar Koggola voor onze stranddagen. Morgenavond nemen we afscheid van Koman!

• 04 September 2016 - 20:16

Thea:

Wat het weer aangaat hier regent het ook vandaag en nog koud ook.
    Wel een avontuur met een paar krokodillen luipaarden en olifanten.
    Het blijft wild,stoer van jullie.
    We wachten graag op jullie volgende verhaal.
    Veel plezier.
    Groet van ons beide.

• 04 September 2016 - 22:41

Patricia:

Wat maken jullie toch weer veel mooie herinneringen zeg!

• 07 September 2016 - 13:51

Marco:

Jeetje zeg wat een mazzel met luipaarden spotten