Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Kandy

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

02 September 2016 | Sri Lanka, Kandy

Dag 14, 2 september 2016

Vanmorgen na het ontbijt hoorden we, vanuit een zaal op een etage lager, allerlei vreemde geluiden/muziek. Over de veranda kijkend, zagen we, dat er een bruiloft gaande was. Een prachtig plaatje: bruid en bruidegom en familie in schitterende traditionele kleding.
Om 10.00u stond Koman paraat om ons af te zetten bij de Tempel van de Tand (Dalada Maligawa), de belangrijkste boeddhistische tempel van Sri Lanka. Hier wordt de Tandrelikwie bewaard, een van de heiligste voorwerpen uit het boeddhisme. Deze tempel trekt pelgrims uit geheel Azië. Het opvallende gouden dak is de plek waar zich de schrijn met de Tandrelikwie zich bevindt ,die alleen aan de belangrijkste bezoekers getoond wordt. De toegang tot de relikwie bevindt zich in een kleine binnenplaats en is herkenbaar aan een "gouden"deur met grote tanden. De Tempel van de Tand was oorspronkelijk slechts een deel van het inmens grote paleiscomplex waar de koningen van Kandy resideerden.
Erg interessant om te bezichtigen. Intussen begon het voor de eerste keer dat we hier zijn te regenen. We zijn vervolgens doorgereden naar de 60 ha grote Botanische Tuinen, een klein eindje buiten Kandy. We hadden de keuze: 3 uur wandelen, of 1 uur met een "golfkarretje" door het park. Gezien de hoeveelheid regen die uit de lucht kwam, hebben we maar voor de laatste optie gekozen. Het is een prachtige tuin met veel tropische bomen, diverse soorten bamboe en bloemen.
Vervolgens hebben we een theefabriek bezocht, waar we een uitleg hebben gekregen over het proces van theeplant naar thee en uitleg over de diverse smaken/sterktes van thee. Ook kregen we een kopje thee om te proeven. We hebben hier zelf maar een stukje taart bij besteld als "lunch".
Aan het eind van de middag zat in ons programma een voorstelling van de "Kandy vuurdansers". Aangezien we even tijd moesten overbruggen hebben we een "museum" bezocht over de manier waarop saffieren (in allerlei kleuren), robijnen en andere (half)edelstenen worden gedolven. We waren er op dat moment al bang voor: de laatste zaal van het museum is een verkoopruimte! Neen, ze hebben ons niet kunnen verleiden iets te kopen.
Aan de overkant zat een houtsnijwerkbedrijf met allerlei grote houten beelden, tafels, stoelen, boeddhabeelden! Ja hoor, ik heb weer een schaaltje, gemaakt van hout van de kokosboom, gescoord voor mijn verzameling!!! Een bezoek aan de aangrenzende batikverkoopruimte hebben wij afgeslagen.
Eindelijk begon de voorstelling! Duurde een uur, maar het leek wel twee uur!!
Trommels in dezelfde dreun, meisjes/jongens met dezelfde pasjes maar andere jurkjes/pakken. Als afsluiting gaven ze buiten nog een spectaculaire act met vuur (vuurspuwen/vuurlopen).
Morgen vertrekken we per trein naar Nuwara Eliya.