Op weg naar Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Op weg naar Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Op weg naar Jaffna

Door: Anneke/Henry

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

25 Augustus 2016 | Sri Lanka, Jaffna

Dag 6, 25 augustus 2016

Vanochtend pas om 09.30u vertrokken. We reizen vandaag door naar Jaffna in het noorden van Sri Lanka. Dit deel van Sri Lanka is sinds enkele jaren weer vrij toegankelijk. Meer dan een kwart eeuw hebben het Sri Lankaanse leger en de Tamil Tijgers elkaar bestreden. Van 1995 tot het eind van de burgeroorlog (2008/2009) is Jaffna onafgebroken in handen van het leger geweest. De rest van het noorden bleef onder controle van de LTTE (Tamil Tijgers). De Tamil Tijgers hadden hun hoofdkwartier in Kilinochchi, met als gevolg dat deze stad in de laatste maanden van de oorlog vrijwel met de grond gelijk gemaakt werd.
De enige goede betrouwbare verbinding tussen Anuradhapura en Jaffna is via Kilinochchi. Ook tijdens de burgeroorlog was dit de enige goede verbindingsweg. Al rijdend wordt je sterk geconfronteerd met de ellende die daar gewoed heeft. Hoewel ze al een aantal jaren bezig zijn met de "wederopbouw" zie je nog op vele plekken schade die ontstaan is door bombardementen en kogels.
In de buurt van Kilinochchi zijn we gestopt bij een "officieel" oorlogsmonument, bestaande uit een enorme stenen kubus (symbool van de LTTE) die wordt doorboord door een granaat (het Sri Lankaanse leger) en uit de scheuren van de bovenkant verrijst een lotusbloem.
Wat verder op de weg,staat een uitgebrande bulldozer, ook een gedenkteken aan de oorlog. Het voertuig, dat de Tamils bij een aanval in 1991 hadden ingezet, werd onschadelijk gemaakt door een jonge soldaat Gamini Kularatne, die op de bulldozer sprong en 2 handgranaten naar binnen wierp. Hij wordt nu gezien als de held van Sri Lanka!
Het was een indrukwekkende ochtend!
Aangekomen in Jaffna, hebben we nog een bezoek gebracht aan het Hollandse fort.
Het fort dateert uit 1792. ,10 jaar later is het in het bezit van de Engelsen gekomen.
Het fort is tijdens de burgeroorlog zeer zwaar beschadigd door de Tamils, hetgeen nog zeer duidelijk zichtbaar is. Op sommige delen zijn de herstelwerkzaamheden weer zichtbaar, maar er moet nog veel gebeuren.
Rond 15.30u heeft Ajith ons afgezet in ons hotel. We verheugen ons straks op het eten: het blijkt een hotel met vegetarische keuken te zijn en zonder alcoholische dranken. Dus geen biertje voor Henk en Henry bij het eten!!!! Nu snel even water halen. Mochten we vanavond trek hebben, dan kunnen we een "cup a soup" nemen!

• 25 Augustus 2016 - 14:44

Marco:

Ha... Ik zie dat jullie vertrokken zijn, dus even volgen zoals jullie dat bij ons gedaan hebben. Nu dus onderweg naar het deel wat wij niet gedaan hebben. Fijne vakantie

• 25 Augustus 2016 - 15:13

Thea:

Mooie foto's met een indrukwekkend verhaal.
    Volgens mij is het bij jullie nu 21.45 uur,dus voor straks welterusten.
    Groeten geniet van alles.

• 25 Augustus 2016 - 15:50

Anneke En Henk & Henry :

@marco:we gaan verlag doen van het noorden, leuk dat je ff reageerde ..

• 25 Augustus 2016 - 16:26

Anneke En Henk & Henry :

@thea: het is hier maar 3,5 uur later. Valt dus mee. We blijven nog ff wakker!