Bagan Mount Popa - Reisverslag uit Pankang, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Bagan Mount Popa - Reisverslag uit Pankang, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Bagan Mount Popa

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

08 September 2014 | Myanmar, Pankang

Vanochtend stonden onze chauffeur en de gids voor vandaag om 08.30u op ons te wachten. De gids hoorde bij de door ons ingeboekte excursie naar Mount Popa. We waren benieuwd naar zijn toegevoegde waarde! Mount Popa is een heilige berg die bekend staat als de woonplaats van de 37 nats en is een vooraanstaand bedevaartsoord. Vanaf de voet leiden 777 treden je naar de top van de berg. Aangezien we op internet hadden gelezen, dat de trappen bewoond worden door apen, met de daarbij behorende uitwerpselen, vroegen we ons af of we wel naar boven moesten gaan. De gids stelde in de auto meteen al voor naar een ander uitzichtspunt te gaan om deze problemen te mijden. Met dit voorstel waren we het meteen eens. Na zo'n half uurtje rijden eerste een stop gemaakt waar je kon zien hoe de boeren alcohol uit een palmboomextract of pinda's produceren. Daarna onze rit voortgezet richting Mount Popa. (Ong 60km van Bagan)! Hoe dichter we bij Mount Popa kwamen, hoe drukker het op de weg en langs de kant van de weg werd. Wat bleek? Het was volle maan en dan trekt iedereen richting Mount Popa, om extra offers te brengen aan de geesten. Ons busje kon op een gegeven moment geen kant meer uit. Wachten had geen zin, de chaos zou nog uren duren. Met elkaar besloten om de berg vanuit de verte te bekijken (je had een telelens nodig!!!!). Maar weer op weg naar Bagan! Als compensatie stelde de gids voor naar een een uitzichtpunt met pagode te gaan om van de omgeving te genieten. Vooruit dan maar, de dag zag er toch al anders uit dan gepland, Al met al was waren we niet dol enthousiast, maar het was mooi weer!! De gids sprak slecht Engels, dus aan het eind van de ochtend hadden we nog steeds niet ontdekt wat de toegevoegde waarde van hem was. We hebben ons alleen maar verbaasd over zijn gebit. Misschien kan hij nu, na de verdienste van deze ochtend, een bezoek brengen aan de tandarts!
Aangezien we gisteren wat te laat waren voor het maken van foto's van de zonsondergang in Bagan, leek het ons een goed idee om deze middag een nieuwe poging te doen. We hebben via de receptie van de hotel een taxi geregeld die ons aan het eind van de middag opnieuw door Bagan zal rijden. Om 16.30u zijn we vertrokken en ons naar andere punten laten brengen, dan gisteren. Het was daar minder druk en de zon gaf een mooie belichting op de pagodes. Henry ging weer helemaal gelukkig naar het hotel terug met mooie foto's op zak!
Morgen vliegen we aan het eind van de middag van Bagan naar Yangon. Vandaaruit vliegen we woensdag via Singapore weer terug naar Amsterdam. De vakantie zit er bijna op!

• 08 September 2014 - 18:10

F.Rompelmn:

Nu jullie binnenkort weer terug vliegen naar huis wil ik jullie nog even bedanken voor
    de vele verslagen en de mooie fotos die bijna dagelijks b[nnenkwamen.
    Goede reis terug.Oom Frits.

• 08 September 2014 - 19:46

Josien:

Dag genieters,
    Wat hebben jullie veel gezien en vele indrukken opgedaan.
    Geniet nog van de laatste dagen.
    Bij ons zijn ze vandaag gaan slopen en we hebben ook zoiets als
    dat toilet dus dat moet kunnen.
    De douchebak is er ook uitgesloopt dus.........
    Groetjes, Josien.