Ava en Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Ava en Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Ava en Monywa

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

02 September 2014 | Myanmar, Monywa

Om 08.30u vertrokken. Een bezoek gebracht aan bedrijfjes met verschillende ambachten, zoals houtsnijwerk, koperen Boeddha's, marmeren Boeddha's en borduurwerk. Ze kennen hier nog geen ARBO-wet. Tijdens het werk draagt zelfs niemand een mondkapje of veiligheidsbril. Bij het lassen van het koper dragen ze een gewonen zonnebril! Niet te geloven!
In Mandalay nog gestopt bij het Mahagandaklooster. een klooster waar zo'n 1300 monniken wonen.Rond 10.15u gaan ze eten. Na het afgaan van de gong, komen vanuit alle kanten, monniken, in de hand hun bedelnap, aangelopen. Ze stellen zich op in rijen en gaan heel stil en relaxed op weg naar het centrale plein, waar het eten verdeeld wordt. Een heel bijzonder gezicht!
Na een tijdje rijden zijn we op een soort veerboot gestapt, die ons naar de andere kant van de rivier zou brengen richting Ava. Bij aankomst werden we belaagd door verkopers en paardenkardrijvers. Het is een kleine uitvoering van een huifkar, waar we net met ons drieën inpasten. We zouden een rit maken van 10 km over zandweggetjes, dwars door de natuur. Een keer of vier gestopt bij tempelcomplexen. Heel mooi om te zien, Achter ons karretje fietste de gehele tijd een jongetje mee. Sprak redelijk Engels. Hij was een verkopertje in de notendop, heel vertederend. Kon het dan ook niet laten een "belletje" van hem te kopen! 3 dollar, veel te duur natuurlijk, Er zijn op dit moment nauwelijks toeristen, dus de bevolking zal het best moeilijk hebben!
De chauffeur had ons een naam opgegeven van een restaurantje, maar dat hebben we maar niet gedaan. I.v.m. het hoge water, zouden we een eindje dwars door het water moeten waden, daar hadden we geen zin in. Met het veerbootje terug gevaren. De chauffeur heeft ons toen ergens anders afgezet om te lunchen.
Na een rit van 2 1/2 uur zijn we we in ons hotel in Monywa aangekomen. Morgen haalt hij ons weer op om 08.30u voor het bezoeken van diverse bezienswaardigheden hier en de omgeving van Monywa

• 02 September 2014 - 17:17

Marion&Clemens:

Hoi, wat zien jullie veel! En wat een druk programma. Jullie zijn experts in de soorten Boeddha's en Pagodes Je zult straks wel tijd nodig hebben om weer bij te komen. Geniet nog even lekker van al het moois!