Excursie Inle meer - Reisverslag uit Taunggyi, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Excursie Inle meer - Reisverslag uit Taunggyi, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Excursie Inle meer

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

30 Augustus 2014 | Myanmar, Taunggyi

Vanochtend lag de boot klaar voor een excursie over het Inle meer, privé uitje, gewoon met ons drieën. De boot waar we mee varen is een grote lange uitvoering van een kano met een buitenboordmotor. We hoefden niet op de bodem van de boot te zitten, maar er waren keurige stoeltjes geplaatst met kussentjes. Naast ons een grote paraplu, een flesje water. We worden netjes in de boot geholpen en in grote vaart op pad!
De zon scheen niet, maar het was droog. Onze eerste stop was bij de zilverfabriek en een markt. De markt was erg leuk, veel kraampjes van bergstammen, vrouwen met kleurrijke hoofdbedekking. Vervolgens een bezoek aan In Thein, de Shwe Inn Thein Paya, een complex met 1054 stoepa's, geteisterd door de weersomstandigheden en gebouwd in de 17e en 18e eeuw. Na een stukje varen, een bezoek gebracht aan The Long necks. Deze vrouwen leven in het noorden van Myanmar, maar werken hier. Ze krijgen vanaf hun 9e levensjaar stalen ringen om hun nek om hun nek uit te rekken. Gedurende een aantal jaren worden er steeds ringen toegevoegd, een schoonheidsideaal! Niet voor te stellen!
Intussen begon het héééél hard te regenen. Een echte moessonbui. Een tijdje gewacht dat de regen iets minder werd en toen doorgevaren voor de lunch. Na de lunch bleef het maar regenen, dan maar poncho aan, paraplu naar voren gericht en varen maar!
Een bezoek gebracht aan de Phaung Daw U Kyaung pagode. In het midden van deze pagode staan 5 boeddhabeelden die niet meer in hun hoedanigheid herkenbaar zijn. Als verering koopt men stukjes bladgoud en plakt deze op de beelden. Inmiddels hebben de beelden vreemde vormen aangenomen. De paalwoningen die in het Inle meer staan en een compleet dorp vormen, hebben we nauwelijks kunnen zien i.v.m. de zware regen. Maar ook varen in een moessonbui moet je hebben meegemaakt!
Een bezoek aan de Lotus/zijde weverij was bijzonder. Ze maakten erg mooie producten, zoals sjaals, kleding etc. van het draad van de zijderups en draad dat ze uit de stengel van de lotusbloem halen. Als je door de weverij loopt, waan je je terug naar begin 1900, zo primitief wordt er nog gewerkt!
Inmiddels was het weer droog en hebben we gevaren door de drijvende tuinen (stroken grond waarop de boeren groenten etc. verbouwen) en hebben we ook nog een blik kunnen werpen op de paalwoningen. Verder een paar vissers gezien, die de roeispaan met hun been vasthouden. Een heel apart gezicht.
Als laatste het Nga Phe Kyaung klooster bezocht. Met name bekend geworden door katten die door een hoepel springen. Wij hebben echter alleen maar loslopende katten gezien. Het klooster zelf was ook een bezoek waard.
Inmiddels weer terug in ons hotel, lekker een kopje koffie en straks eten.
Een beetje bijtijds slapen, morgen moeten we om 07.00u klaarstaan bij de aanlegsteiger voor de terugvaart naar de vaste wal. Onze eigen chauffeur staat ons daar om 08.00u op te wachten voor ons reis naar Mandalay.

• 30 Augustus 2014 - 19:31

Josienduijf:

Dag Anneke, Henk en Henry,
    Jullie genieten volop van alles. Soms een moessonbui, maar waar heb je het over.
    Heel veel plezier samen.
    Groetjes, Josien.

• 31 Augustus 2014 - 11:04

F.Rompelman:

Mijn vorige reactie heb ik niet terug gezien,daarom nu opnieuw.We genieten hier heel veel van jullies
    rieisverslagen en fotos.Groeten van ons.Oom Frits.