Op weg naar Hpa-An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu Op weg naar Hpa-An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Anneke en Henk & Henry - WaarBenJij.nu

Op weg naar Hpa-An

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Henk & Henry

25 Augustus 2014 | Myanmar, Hpa-an

Vanochtend om 07.30u stond onze nieuwe chauffeur Aung Ko Myint ons al weer op te wachten. Aung Ko spreekt gelukkig beter Engels dan zijn collega uit Yangun. Wel handig! Weer een fijne grote bus voor de aankomende tijd ter beschikking! Uitgechecked, bagagage in busje en rijden maar! De eerste stop onderweg was bij een boom, de shweyaungbinboom! Een boom waar auto's worden gezegend en worden versierd met een bosje bloemetjes Vervolgens gestopt bij een oorlogskerkhof, waar slachtoffers uit de 2e Wereldoorlog liggen begraven. De volgende bezienswaardigheid was Kayaikpun pagode. Een pagode met vier immense boeddha's die al de vier windrichtingen uitkijken. We zijn maar niet naar binnen gegaan, gezien de toegangsprijs van $10!
Daarna naar de liggende Boeddha van Shwetharlyaung. Toen we naar binnen gingen, bleek het kaartje van de eerder genoemde pagode hier ook te gelden en die hadden we niet! Maar niet getreurd: buiten nog een grote liggende Boeddha gevonden. Eigenlijk authentieker, dus we waren helemaal gelukkig!
De volgende bestemming was iets wat we op geen van onze eerdere reizen ooit bezocht hebben: een klooster (kyaikhawaingklooster)waar 1000 monniken wonen en waar je rond 11.00u hun gezamenlijke maaltijd kan meemaken. Ze eten dan hun, in de ochtend ingezamelde etenswaren op in een hele grote eetzaal. Dit gaat gepaard met een aantal rituelen, zoals gezang, slaan op een grote klok en dan in volledige stilte eten! Een heel bijzonder gebeuren: één lange rij monniken met in hun hand de bedelnap, op weg naar de eetzaal!
Daarna even over de plaatselijke markt gelopen en vervolgens lekker gelunched, wederom een leuk restaurantje, met uitzicht op een stupa!
Na de lunch op weg naar Hpn-An, veel gezien onderweg zoals mooie natuur, paalwoningen, ossenkarren etc, echt het authentieke Myanmar!
15 km voor onze eindbestemming nog een verrassing van de chauffeur: een bezoek aan de Bayin Yi grot. I.v.m.de vele regen van de afgelopen periode, kon de chauffeur niet doorrijden tot de aanlegsteiger van het bootje dat je naar de grot brengt. Gelukkig hadden we onze Teva's aan, zodat we zonder problemen door het water naar de steiger konden waden! Het bootje was nogal wiebelig, maar toen we éénmaal zaten, startte de monnik die ons zou wegbrengen de motor en in volle vaart gingen we richting grot. Een aantal trappen omhoog alvorens we bij de grot waren. Hier zaten grote groepen apen en in de grot zelf stonden Boeddhabeelden. Het uitzicht was prachtig!
Wederom terug in het bootje zijn we nog de gehele berg waarop de tempel lag rond gevaren. We hebben genoten!
Rond 18.30u arriveerden we in ons hotel. Ook weer een keurig complex van huisjes en kamers. Net weer lekker gegeten en een kop koffie gemaakt. Gaan zo lekker slapen. Morgen om 08.00u (lekker uitslapen!) worden we weer opgehaald voor een toer in en rondom Hpa-An!

• 25 Augustus 2014 - 17:21

Marleen:

Zo te horen hebben jullie het goed naar jullie zin en is er heel veel te zien! Mochten jullie ook met de monniks mee-eten of alleen toekijken? Welterusten alvast!

• 25 Augustus 2014 - 17:42

Clemens En Marion:

Genieten, dat kunnen we lezen, blijf dat doen, doen wij het ook. Dikke knuffel van ons

• 25 Augustus 2014 - 21:46

Erica:

Wauw, wat een heel ander leven zien jullie daar, geweldig,
    mooie foto's en weer mooi geschreven!